Olen jostain teoksesta lukenut Edith Södergranin vierailusta jonkin edellisen sukupolven kirjailijasuuruuden luona Helsingissä. Muistelisin, että kyse olisi…

Kysytty

Olen jostain teoksesta lukenut Edith Södergranin vierailusta jonkin edellisen sukupolven kirjailijasuuruuden luona Helsingissä. Muistelisin, että kyse olisi ollut Eino Leinosta. Kuvauksen perusteella Södergran istui arkana ja hiljaisena runoilijan luona. Löytyisikö näin hatarien tietojen pohjalta lähdettä, josta kohtaus on? Epäilisin, että kyse on jostain kirjailijaelämäkerrasta, mutta en ole selailemalla oikeaa löytänyt.

Vastaus

Vastattu

Agneta Rahikaisen teoksessa "Edith Runoilijan elämä ja myytti" (Schildts & Söderströms 2014) on sivuilla 112 - 117 on kuvaus Edithin käynnistä Helsingissä kirjallisissa- piireissä. Hän tapasi mm. Eino Leinon, he olivat jonkin aikaa myös kirjeenvaihdossa.

  Yle Areenassa on nähtävissä hieno televisioelokuva vuodelta 1977 "Maa jota ei ole". Siinäkin on kohtaus Edithistä helsinkiläisten kirjailijoiden ja kulttuurivaikuttajien kanssa.