Olen jo pitkaan yrittanyt loytaa kirjaa, jonka unkarilainen lehtimies/kuvaaja kirjoitti talvisodassa mukanaollessaan jab palattuaan Unkariin. Sen alkuperainen…

Kysytty

Hei, olen jo pitkaan yrittanyt loytaa kirjaa, jonka unkarilainen lehtimies/kuvaaja kirjoitti talvisodassa mukanaollessaan jab palattuaan Unkariin. Sen alkuperainen nimi on jotakuinkin "Olen nahnyt Suomen ihmeen!". Valitettavasti minulla ei ole muistissa tekijan nimea. En myoskaan ole varma onko teos kaannetty suomeksi, mutta esim englantilainen versio kelpaisi mainiosti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Talvisodasta kirjoittaneita ulkomaalaisia on tutkittu teoksessa

Julkunen, Martti
Talvisodan kuva : ulkomaisten sotakirjeenvaihtajien kuvaukset Suomesta 1939-40. - Weilin+Göös, 1975.

Sen tietojen perusteella löysin unkarilaisista vain István Ráczin teoksen

Olin Suomessa 1940 : unkarilaisen sanomalehtimiehen näkemyksiä. - Karisto, 1941.

Kirjan unkarilaista alkuteosta en tiedä, koska suomennos on tehty saksankielisestä käsikirjoituksesta. Kansalliskirjastossamme on sodan ajalta joitakin Ráczin Suomi-aiheisia unkarinkielisiä kirjoja

Ilyenek a finnek (Sellaisia ovat suomalaiset). - 1944

ja

Karjalában harcoltam (Taistelin Karjalassa). - 1943

mutta en tiedä, käsittelevätkö ne talvisotaa.

István Rácz (1908-1998) vaikutti myöhemmin Suomessa julkaisemalla runsaasti kansatieteellisiä ja taidehistoriallisia valokuvateoksia ja kääntämällä kirjallisuutta.

Unkarilaisniminen mutta käytännössä itävaltalaissyntyinen Adolf Molnár kirjoitti jatkosota-aiheisen kirjan

Hangon mottia härnäämässä. - WSOY, 1942.