Otsikko
Olen jo pitkään miettinyt, mikä oli joskus 90-luvun puolivälissä lukemani scifi-kirjan nimi. En muista kirjasta paljoa muuta paitsi, että kirjoittaja taisi…

Kysytty

Hei, olen jo pitkään miettinyt, mikä oli joskus 90-luvun puolivälissä lukemani scifi-kirjan nimi. En muista kirjasta paljoa muuta paitsi, että kirjoittaja taisi olla joku Ford ja tapahtumat sijoittuivat jollekin avaruusalukselle/asemalle, jonka miehistöstä suurin osa oli kuollut jostain syystä ja päähenkilö taisi olla jonkun sortin lääkäri. Olisin hyvin kiitollinen, jos tämä löytyisi, koska kirja oli ensimmäisiä genrestä lukemiani ja teki itseeni aikoinaan suuren vaikutuksen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisikohan kyseessä olla Harry Harrisonin nuorille suunnattu scifiromaani Avaruuslääkäri? Alkuteos on ilmestynyt vuonna 1970 ja suomennos 1988 Jalavan kustantamana. Siinä avaruusalus Johannes Kepleriin törmää meteori, ja onnettomuudessa menehtyy suuri osa miehistöstä. Ensimmäisellä avaruusmatkallaan oleva aluksen lääkäri joutuu ottamaan kapteenin roolin.

Teoksen kansi on nähtävissä esim. Risingshadow.fin sivuilla: http://www.risingshadow.fi/library/book/286-avaruuslaakari.