Olen jo pitkään ihmetellyt sitä, onko sana "Pahus" kirosana vai ei. Joidenkin mielestä se ei ilmeisesti ole kirosana, mutta minusta se on jonkinlainen, ainakin…

Kysytty

Olen jo pitkään ihmetellyt sitä, onko sana "Pahus" kirosana vai ei. Joidenkin mielestä se ei ilmeisesti ole kirosana, mutta minusta se on jonkinlainen, ainakin sellainen "lievä" kirosana, koska sanasta pahus minulle tulee mieleen sana pahuus, sanasta pahuus tulee mieleen sana Paholainen eli Saatana. Kuitenkin kyseistä sanaa olen kuullut käyttävän jopa lastenohjelmissa ja eräässä lähinnä lapsille tarkoitetussa tietokonepelissä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaiseman Kielitoimiston sanakirjan mukaan "pahus" on lievä kirosana. Sellaisena sen esittelee myös Jari Tammen Suuri kirosanakirja. Nykysuomen sanakirja määrittelee pahuksen lieväksi voimasanaksi; sitä vastaavia ilmauksia ovat esimerkiksi helkkari, hiisi, hitto ja lempo.