Olen järjestämässä erästä lasten tapahtumaa, johon tulee runonurkkaus. Olin ajatellut, että hauska idea voisi olla ottaa kirjoista lasten runoja, joista…

Kysytty

Hei! Olen järjestämässä erästä lasten tapahtumaa, johon tulee runonurkkaus. Olin ajatellut, että hauska idea voisi olla ottaa kirjoista lasten runoja, joista poistaisi muutamia sanoja. Lapset voisivat sitten keksiä korvaavia sanoja. Mutta: onko tämä sallittua; mitä tekijänoikeuslaki sanoo tähän? Onko olemassa kirjoja, joista löytyisi valmiita runoharjoituksia lapsille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyviä vinkkejä lasten loruleikkeihin saa teoksesta:
Karvonen, Pirkko & Rikkola, Leena: Lukuleikkitaikoja. Tammi 2006.

Tekijänoikeudellisia esteitä runojen ei-kaupalliseen käyttöön ei
ole, mutta kirjailija pitää aina mainita. Perinteisillä lastenloruilla (esim. Kuukernuppi: vanhoja ja uusia lastenrunoja)ei ole
tunnettuja tekijöitä, joten käyttö on vapaata.