Olen Jane Austen fani ja olen lukenut kaikki hänen kirjansa. Haluaisin kuitenkin lukea lisää. Onko Syystanssiaisten lisäksi olemassa muita ns. jatko-osia…

Kysytty

Olen Jane Austen fani ja olen lukenut kaikki hänen kirjansa. Haluaisin kuitenkin lukea lisää. Onko Syystanssiaisten lisäksi olemassa muita ns. jatko-osia Austenin kirjoille? Entä onko olemassa Austenin kirjojen innoittamia kirjoja, niin kuin esimerkiksi Avioliitto Jane Austenin tapaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maailma on täynnä mitä erilaisimpia Jane Austenin innoittamia kirjoja. Enimmäkseen ne ovat englanninkielisiä, mutta joitakin on käännetty suomeksikin.

Emma Tennant on kirjoittanut "jatko-osan" Jane Austenin Ylpeyteen ja
ennakkoluuloon. Kyseinen romaani on Epäsäätyinen avioliitto (WSOY 1997).

Jo Bakerin romaani Longbournin talossa on palvelusväen Ylpeys ja ennakkoluulo. Se kertoo Bennettin perheen palvelijoiden tarinan.

Karen Joy Fowlerin Jane Austen -lukupiiri taas kertoo Jane Austenin kirjojen lukemisesta.

Inspiraatiota Jane Austenista on saanut myös kirjailija Victoria Connelly, joka on kirjoittanut romaanisarjan Austen Addicts. Siitä on käsittääkseni suomennettu vain Etsin sinua Mr. Darcy.

Noiduttu Jane on antologia, jossa neljä eri kirjailijaa kirjoittaa Austenin tarinat uudelleen paranormaalin romantiikan ja fantasian keinoin.

Jane Austenin kirjat eivät ole säästyneet parodioilta. Sellaisia ovat Seth Grahame-Smith: Ylpeys ja ennakkoluulo ja zombit ja Ben H. Winters: Järki ja tunteet ja merihirviöt.

Eniten Jane Austenin teosten mukaelmia tai niiden innoittamia teoksia löytyy englanninkielisinä. Esim. Alexander McCall Smith on kirjoittanut mukaelman Emmasta.

Tästä linkistä löytyy lisää englanninkielisiä Jane Austen -kirjoja: https://luettelo.helmet.fi/search*fin/?searchtype=X&SORT=D&searcharg=ja…

Netistä löysin YLEn tekstin Kirjoja Jane Austenin hengessä. Sieltä löytyy lisää tietoa: http://yle.fi/tekstitv/arkisto/vapaa-aika/kirjoja_jane_austenin_hengess…