Olen ihmetellyt että miksi pääsiäisen ajankohta vaihtelee, välistä maaliskuun loppupuolella ja huhtikuun puolivälissä? Olen käsittänyt että ko. ajankohdan…

Kysytty

Hei,

olen ihmetellyt että miksi pääsiäisen ajankohta vaihtelee, välistä maaliskuun loppupuolella ja huhtikuun puolivälissä? Olen käsittänyt että ko. ajankohdan pitäisi olla laskennallinen, eli jostain ajankohdasta tietyn ajan päästä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääsiäisen ajankohdan määrittämiseen käytetyt laskusäännöt juontavat juurensa vuonna 325 pidettyyn Nikean kirkolliskokoukseen. Nikeassa tehtyjen päätösten pohjalta pääsiäispäiväksi vakiintui kevätpäiväntasausta seuraavan täydenkuun jälkeinen sunnuntai, joka on aikaisintaan 22. maaliskuuta ja viimeistään 25. huhtikuuta.

Tosiasiassa sääntö, että ”pääsiäinen on kevätpäiväntasausta seuraavan täydenkuun jälkeinen sunnuntai” ei kuitenkaan ole tarkka, koska pääsiäisen ajankohta määräytyy kirkollisten taulukoiden pohjalta eikä tähtitieteen perusteella.

Taulukoissa kevätpäiväntasauksen oletetaan olevan aina 21. maaliskuuta, vaikka todellisuudessa päivämäärä jonkin verran vaihtelee. Myös täydenkuun ajankohdan laskemiseen käytetään tiettyjä yksinkertaistettuja oletuksia. Laskennallinen täysikuu voi osua – tai olla osumatta – samalle päivälle kuin taivaalla näkyvä täysikuu.

Pääsiäisen yhteydessä emme siis puhu todellisesta kevätpäiväntasauksesta emmekä taivaalla näkyvästä ja almanakkaan merkitystä täysikuusta.

Yllä mainitusta säännöstä on siis poikkeuksia. Esimerkiksi vuonna 2019, jolloin todellinen kevätpäiväntasaus on 20.3. kello 23.58 Suomen aikaa ja täysikuu sattuu seuraavaan aamuyöhön kello 3.43. Jos pääsiäinen laskettaisiin todellisen kevätpäiväntasauksen ja todellisen täysikuun mukaan, olisi se siis 24.3. Mutta koska pääsiäislaskurin laskennallinen kevätpäiväntasaus on 21.3. ja laskennallinen täysikuu 20.3., määrittää pääsiäisen ajankohdan seuraava laskennallinen täysikuu, joka on 18.4. Näin ollen pääsiäinen on vasta 21.4.

Todettakoon vielä, että pääsiäinen ajoittuu erilailla gregoriaanista ja juliaanista kalenteria käyttävissä kristillisissä kirkkokunnissa. Juliaanisessa kalenterissa pääsiäinen ajoittuu ajalle 4.4.–8.5. Gregoriaanista kalenteria käyttävät luterilaiset kirkot ja katolinen kirkko. Juliaaninen kalenteri on käytössä ortodoksisissa kirkoissa. Tosin Suomen ortodoksinen kirkko viettää pääsiäistä gregoriaanisen kalenterin mukaan.

Heikki Oja, Aikakirja, 1999.
https://juhlakalenteri.finlit.fi/p%C3%A4%C3%A4si%C3%A4inen/mit%C3%A4-mi…