Olen ihan vakuuttunut että psykologissa, mahd. Freudin psykoanalyysissa on oma terminsä usein unessa toistuvalle henkilölle (tai teemalle), siis oleellista on…

Kysytty

Hei, olen ihan vakuuttunut että psykologissa, mahd. Freudin psykoanalyysissa on oma terminsä usein unessa toistuvalle henkilölle (tai teemalle), siis oleellista on että koko uni ei toistu samanlaisena, vaan joku henkilö(itymä), joka ei liity unen näkijän arkielämään mitenkään, (tai ainakaan erityisen tiiviisti tai mahdollisesti ei ole olemassa ollenkaan), "vierailee" hyvinkin erilaisissa unissa ja konteksteissa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkailin Freudin teosta Unien tulkinta (ISNM 951-20-5582-1, Gummerus 1999). Tarkkaa nimitystä kuvaamallesi ilmiölle en siitä löytänyt. Kirjan luvussa VI, Unityö, on kuitenkin kohtia, jotka voisivat viitata samantapaiseen asiaan. Esim. sivulla 250 puhutaan "kokoomahenkilöstä", jonka henkilöys saattaa unen kuluessa muuttua, mutta ulkonäkö pysyy samana. Tämä samoin kuin s. 252 mainittu "sekahahmo" liittyy unien tiivistymisilmiöön.

Samastumisilmiöstä puolestaan kerrotaan kirjan sivulla 272: "Samastumisen tuloksena kahdesta tai useammasta henkilöstä, joita toisiinsa nivomassa on jokin kaikille yhteinen piirre, ilmaantuu uneen vain yksi toien tai muiden jäädessä näkymättömiin. Tuo edustushenkilö joutuu sitten unessa kaikkiin sellaisiin yhteyksiin ja tilanteisiin, jotka ovat sen edustettaville tunnusmerkillisiä."

Mitään tarkkaa nimitystä en siis löytänyt esittämällesi ilmiölle, mutta paljonkin siihen viittaavaa. Suosittelen tutustumista mainitsemaani kirjaan!

Hyviä unia sinulle.