Olen hankkimassa uutta tuolia tietokonepöydän ääreen. Tutkijoiden mukaan paras istuma-asento on 135 asteen kulmassa taaksepäin nojaava, mutta tuttuun tapaan…

Kysytty

Olen hankkimassa uutta tuolia tietokonepöydän ääreen. Tutkijoiden mukaan paras istuma-asento on 135 asteen kulmassa taaksepäin nojaava, mutta tuttuun tapaan netistä löytyy montaa tietoa. Onko tähän tietoon jotain varmistusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Useissa internet-lähteissä on tosiaan viitattu skotlantilaisten ja kanadalaisten tutkijoiden tekemään tutkimukseen, jonka mukaan optimaalisin istuma-asento olisi 135 asteen kulmassa. Suora tai eteenpäin nojaava istuma-asento taas rasittavat selkää liikaa.
Työterveyslaitoksen julkaiseman Ergonomia-teoksen mukaan lantiokulman, eli vartalon ja reisien välisen kulman, olisi hyvä olla suoraa kulmaa suurempi, noin 130 astetta, jolloin lanneranka asettuu luonnolliseen notkoasentoon. Sen voi toteuttaa joko hyvin muotoillulla, taaksepäin kallistuvalla lepoistuimella tai esimerkiksi satulatuolilla, jolloin vartalo on suorassa, mutta reidet kallistuvat alaviistoon. Erityisen tärkeää istuimessa on lannerangan tuki. Hyvässä työtuolissa on myös monipuoliset säätömahdollisuudet, koska tuolia täytyy voida säätää yksilöllisten ominaisuuksien mukaan.
Ohjeita työtuolin säätämiseen löytyy Työterveyslaitoksen sivuilta: http://www.ttl.fi/fi/ergonomia/menetelmat/tyotuolin_saadot_kayttoon/Siv…

Lähde: Ergonomia. Työterveyslaitos, Tampere 2011, s. 174 – 184.