Olen hankkimassa kalle päätalon kirjaa Huone miehen poika mutta haluaisin siitä ensimmäisen painoksen mutta huomasit että siitä on tarjolla kaksi versiota 1971…

Kysytty

Olen hankkimassa kalle päätalon kirjaa Huone miehen poika mutta haluaisin siitä ensimmäisen painoksen mutta huomasit että siitä on tarjolla kaksi versiota 1971 ,1972 kuin monta vuotta tuota kirjaa painettiin? ja jos ajattelee keräilijän näkö kulmasta onko tuolla vuodella merkitystä kirjan arvoon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kalle Päätalon teos "Huonemiehen poika" julkaistiin vuonna 1971. Suuren kysynnän vuoksi kirjasta otettiin Fennica-tietokannan mukaan samana vuonna neljä lisäpainosta ja myöhempinä vuosina monta lisää siten, että 12. painos julkaistiin vuonna 2014. Toisin sanoen vain vuonna 1971 julkaistu voi olla ensipainosta.

Kirjojen keräilijän näkökulmasta sillä, onko kyseessä kirjan aidosti ensimmäinen painos vai jokin myöhäisempi, on yleensä suuri merkitys. On keräilijöitä, joita kiinnostavat vain ensipainokset. Tämän Päätalon kirjan kohdalla aito ensipainos on vuonna 1971 julkaistuista laitoksista se ihan ensimmäinen.

Heikki Poroila
Tikkurilan kirjasto