Otsikko
Olen hakenut teknistä ja teoreettista tietoa moottoriveneen potkurin mitoituksesta. Esim: Millainen potkuri tulisi valita moottoriveneeseen, jonka arvioitu…

Kysytty

Olen hakenut teknistä ja teoreettista tietoa moottoriveneen potkurin mitoituksesta.
Esim: Millainen potkuri tulisi valita
moottoriveneeseen, jonka arvioitu nopeus
90 hv:n teholla ja 1200 r/min akselikerrosluvulla tulisi olla 15 solmua? Miten tilanne muuttuu, jos akselin pyörimisnopeus onkin 1500 r/min?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aihehaku sanoilla vene* ja potkuri* (* = katkaisu) tuotti suomalaisten lehtien artikkeliviitetietokannasta (Aleksi, sekä WWW - että cdrom- versio löytyy useimmista yleisistä kirjastoista kautta maan) tulokseksi muutaman relevantin artikkelin: "Potkurin valinta kun akseliteho ja veneen kulkunopeus ovat tiedossa" (Diesel-lehti 1993: 3-4); "Potkurinvalintaa edeltävä veneen kulkunopeuden arvioiminen" (Diesel-lehti 1993: 1) Lisäksi vielä pari viitettä, jotka käsittelevät aihetta hieman yleisemmällä tasolla, mutta lienevät hyödyksi: Vesa Leppä "Potkua vai pärskeitä? Uudet potkurit testissä." (Kippari 1997: 4); Kari Hermola "Miksei vene kulje vaikka tehoa riittää" (Vene 1995: 6); Matti Murto "Ei mikä tahansa rusetti." (Artikkeli potkureiden valintakriteereistä, Vene 1994:1); Torsten Moench "Usvaa putkeen." (Kipparin testi, potkurit, keulapotkurit, Kippari 1997: 2). Helsingissä vanhempia lehtiä löytyy pääkirjastosta Pasilassa, tosin Diesel-lehti ei sieltä löydy. Kyseistä lehteä kannattaakin tiedustella joko erikoiskirjastoista tai kaukolainaksi.

Vene-lehden sivuilta http://www.vene-lehti.com/ löytyy sekä kyseisen lehden arkisto muutaman vuoden ajalta, että monia hyödyllisiä veneilyyn liittyviä linkkejä. Osoitteessa http://kotisivu.raketti.net/ilkkamar/shveneet-faq/index.html
on alan ammattilaisen/ harrastajan kotisivu, jossa löytyy veneilystä ja veneistä usein esitettyjä kysymyksiä. Myös uusiin kysymyksiin vastataan.

Kirjoja näin tarkkaan määritellystä aiheesta on vaikea löytää, vaikka varmasti alan (oppi)kirjoissa kyseisiä laskelmia ja arviointeja opastetaan tekemään. Jos tarvitset alan teoreettista kirjallisuutta ehdotan, että käännyt Teknillisen korkeakoulun kirjaston puoleen http://www.hut.fi/Yksikot/Kirjasto/