Otsikko
Olen etsiskellyt tietoa miten vanhojen( tai uusienkin) astioiden lyijypitoisuutta voisi mitata luotettavasti. On etikkaliotuskeino ja joitakin testiliuskoja,…

Kysytty

Olen etsiskellyt tietoa miten vanhojen( tai uusienkin) astioiden lyijypitoisuutta voisi mitata luotettavasti. On etikkaliotuskeino ja joitakin testiliuskoja, mutta löytyykö jostakin oikeaa tietoa? Kenties on jokin taho mihin voi viedä kipponsa testiin?

Vastaus

Vastattu

Kuningaskuluttajan artikkelissa 4.6.2008 kerrotaan kotikäyttöisistä Leadcheck-lyijytesteistä. Linkki artikkeliin.

Google haulla niitä löytyy useita tuotenimiä mm. Lead Test Kit Swabs ja Instant Lead Testing Swabs. Linkki hakutulokseen

Iltalehti antoi myös artikkelissaan 2.7.2015 ohjeen:"Kuningaskuluttaja antoi vinkin astian lyijypitoisuuden testaamiseksi. Kilauta astiaa lusikalla: kumea ääni kertoo matalasta polttolämpötilasta ja suuresta lyijyriskistä, korkea ääni puolestaan korkeasta polttolämpötilasta ja pienemmästä riskistä." Linkki juttuun