Olen etsinyt tietoja pappani vaiheista jatko ja talvisodista, Hänen kantakorti minulla on, mutta kaipaisin enemmän , koko tiedosto olisi hyvä. Onko niin,että…

Kysytty

olen etsinyt tietoja pappani vaiheista jatko ja talvisodista, Hänen kantakorti minulla on, mutta kaipaisin enemmän , koko tiedosto olisi hyvä. Onko niin,että jos hän ei halunnut nimeään kirjoihin ja kansiin, siksi en löydä hänestä pihaustakaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kantakortista pitäisi käydä ilmi joukko-osastot ja taistelupaikat. Joukko-osastojen digitoitujen sotapäiväkirjojen avulla voi muodostaa paremman kuvan papan vaiheista. Joukko-osastosta saattaa olla myös historiikki. Näitä kannattaa hakea joukko-osaston nimellä esimerkiksi Finnasta. Samaten yksittäisestä taistelusta voi olla olemassa kirja, artikkeli tai opinnäyte. Nämäkin löytyvät melko hyvin Finnan kautta. Yksi vaihtoehto kantakortissa mainittujen paikkojen ja joukko-osastojen tietojen löytämiseen on Kansa Taisteli -lehden arkisto. Papan tiedot voi kantakortin tietojen perusteella lisätä Sotapolku.fi -palveluun, jossa joukko-osaston polusta saattaa olla graafinen esitys. Joitakin melko suppeita henkilötietoja voi olla Suomen rintamamiehet -matrikkelisarjassa.

0 ääntä

Kommentit

Kantakortti on periaatteessa "koko tiedosto", paitsi että on mahdollista yrittää etsiä siinä mainittujen vaiheiden asiakirjat, ts. ne dokumentit, joihin on kirjattu selväkielisinä siirrot, tehtäväänmääräykset jne. ja joista tiedot on siirretty K-korttiin.

Asiakirjojen viitetiedot on tavallisesti kirjattu K-ja Y.-korttiin itse määräyksen jälkeen, yleensä asiakirjan numero ja arkistointitunnus ovat suluissa itse tekstin jälkeen.
Asiakirjoja voit kysyä Sota-arkiston kokoelmista eli nykyään käytännössä Kansallisarkistosta. Valitettavasti vain Sota-arkistostakin on tuhottu suuri joukko vanhaa aineistoa.

Mikäli pappasi on palvellut tiedustelu- tai kaukopartiojoukoissa tai jossain muissa arkaluontoisissa tehtävissä, on todennäköistä, että hänestä ei löydy mitään tietoja.
Jonkinlaisina poikkeuksina saattavat olla osittan ne henkilöt, joiden asema ja tehtävä on ollut niin julkinen, että heidän päätöksistään tms. on kirjoitettu avoimesti lehdissä, esim. tiedustelupäälliköt.

Kaikki matrikkelit ovat vapaaehtoisia, niihin voi olla lähettämättä omia tietojaan, jos niin valitsee.

Voit halutessasi kysyä mahdollisesta valokuva-aineistosta Puolustusvoimien kuva-arkistosta. Entisellä Kuvakeskuksella oli TK-kuvaajien käsin kirjoittamat luettelot, joista saattoi etsiä mahdollisia otoksia, jos tiesi palveluspaikan ja joukko-osaston. Samoin kuvakeskuksella oli nimikortisto, joista voi hakea nimellä siltä varalta, jos henkilöstä sattui olemaan rekisteröity otos. Tällainen hakeminen on hyvin satunnaista, mutta voi joskus tuottaa mukavia yllätyksiä - muuan asiakas löysi taannoin isänsä kuvan joukosta, joka marssi Käkisalmeen jatkosodan aikana.

Valitettavasti puolustusvoimien kuva-arkisto on tämän vuoden ajan suljettu asiakaskäynneiltä, koska sen kokoelmat siirretään uusiin tiloihin jonnekin Vantaalle. Omatoimista hakutoimintaa voi tehdä verkkopalvelusta sa-kuva.fi mutta valitettavasti tuon palvelun aineisto on varsin huonosti asiasanoitettua, joten hakeminen on hidasta ja osumat harvinaisia.