Olen etsinyt pitkään lasten kuvakirjaa, joka minulla oli 1990-luvulla. Minulla ei valitettavasti ole mitään musitikuvaa kirjan kirjoittajasta. Tarinassa…

Kysytty

Olen etsinyt pitkään lasten kuvakirjaa, joka minulla oli 1990-luvulla. Minulla ei valitettavasti ole mitään musitikuvaa kirjan kirjoittajasta.

Tarinassa lapsi joutuu olemaan yön sairaalssa, muistaakseni yksin. Kirjan kansi on aika varmasti punainen, tummansininen tai valkoinen ja jos muistan oikein siinä on korkea sairaalarakennus.

Luulen, että kirja kuului sarjaan ja toisen kirjan kannen väri oli sitten joku muu noista kolmesta väristä.

Löytäisitteköhän te kirjan näillä hatarilla muistikuvilla?

Vastaus

Vastattu

Löysin kaksi ehdokasta.  Thomas Danielssonin ja Monica Gydalin kirja Pasi sairaalassa (1973) on osa sarjaa, jonka muut osat ovat Pasi saa pikkuveljen (1973), Pasin vaari (1973) ja Pasi ja Kaisan perhe (1975).  Toinen vaihtoehto, Aase Foss Abrahamsenin kirja Anne sairaalassa (1990) ei kuulu sarjaan, joten se ei ehkä kuitenkaan ole etsimäsi kirja.  Mitään näistä ei ole Kuopiossa saatavana, enkä myöskään löytänyt kansikuvia netistä tai kuvauksia niistä Lastenkirjainstituutin tietokannasta.  Kirjat voi tilata Varastokirjastosta kaukolainaksi.  Kaukopalvelumaksu on 3 € kirjalta.