Olen etsinyt lainaan lehteä "Suomen kulkuneuvot, turisti" (ISSN 0357-1165) vuodelta 1935. Sitä ei tunnut löytyvän mistään. Olisiko mahdollista saada sitä esim…

Kysytty

Olen etsinyt lainaan lehteä "Suomen kulkuneuvot, turisti" (ISSN 0357-1165) vuodelta 1935. Sitä ei tunnut löytyvän mistään. Olisiko mahdollista saada sitä esim. jonnekin lähikirjastooni luettavaksi ellei kotilainaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti näitä vanhoja Suomen kulkuneuvon eli "turistin" julkaisuja ei juuri yleisissä kirjastoissa ole enää tallessa, mutta kyllä ne kaikki ovat Kansalliskirjaston kokoelmassa. Vuosien 1931-1944 julkaisut on digitoitu, mutta tekijänoikeussyistä niitä voi tutkia vain ns. vapaakappalekirjastoissa eli yliopistokirjastoissa Helsingissä (Kansalliskirjastossa), Turussa (myös Åbo Akademi), Jyväskylässä, Oulussa ja Itä-Suomen yliopiston kirjastossa Joensuussa. Kotilainaan näitä ei valitettavasti mistään näytä saavan. Antikvariaateillakaan ei näytä olevan myynnissä kuin 1960-lukua ja sitä uudempia numeroita.

Heikki Poroila