Olen aloittanut pyöräilyharrastuksen 61 vuotiaana. Lenkkien jälkeen aluspaitani on märkä hiestä. Erikoista on se, että hiki haisee ihan pissille ja tarkemmin…

Kysytty

Olen aloittanut pyöräilyharrastuksen 61 vuotiaana. Lenkkien jälkeen aluspaitani on märkä hiestä. Erikoista on se, että hiki haisee ihan pissille ja tarkemmin nuuskittuna ammoniakille HYVIN VOIMAKKAASTI.
Onko vika pyörässä, minussa vai treenitekniikassa ?
Muuten olen hyvin terve, en syö lääkkeitä, mutta aika ajoin sorrun syömään eläimiä (lihaa).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lääkäri Kiminkinen on vastannut Apu-lehdessä kysymykseen samasta asiasta. Artikkelissa sanotaan mm. näin:

"...suurten rauhasten hiki alkaa haista epämiellyttävältä, kun ihossa elävät bakteerit hajottavat hien valkuaisaineita, jolloin vapautuu ammoniakkia ja haisevia lyhytketjuisia rasvahappoja."

Mitään varsinaista syytä tähän voimakkaaseen ammoniakin hajuun hän ei kuitenkaan löytänyt. Mahdollisesti kannattaa käydä lääkärissä. Voit lukea koko vastauksen täältä:

http://www.apu.fi/artikkeli/kysy-kiminkiselta-hikoileminen

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Netin perusteella näyttää, että samasta asiasta kärsii suuri joukko ihmisiä. Monia vastauksia on heille tullut, mutta mikään ei vaikuta olevan ratkaiseva asia. On ehdotettu mm. maitohappobakteerikapselien syömistä, vedenjuonnin lisäämistä, proteiinien, erityisesti lihansyönnin vähentämistä jne. Vastaajista on osa saanut avun näistä keinoista. Kuitenkin, jos apu onkin vain jonkin oireen tasaamista ja siten mahdollisen sairauden peittämistä....? Useimmat kysyjät ilmoittavat olevansa terveitä. Joillekin on kuitenkin ehdotettu maksan toimintaa kartoittavia kokeita.

Ai niin, kysymyksestä ei käy ilmi, onko kysyjä mies vai nainen. Netin perusteella vaikuttaa, että naisilla asiaan vaikuttaa hormonitoiminta.