Otsikko
Olen aloittamassa lukupiiriä. Ajatuksena olisi lukea novelleja ja lyhyitä romaaneja. Aiheet voivat vaihdella. Kirjojen saatavuus kirjastosta olisi tärkeätä…

Kysytty

Olen aloittamassa lukupiiriä. Ajatuksena olisi lukea novelleja ja lyhyitä romaaneja. Aiheet voivat vaihdella. Kirjojen saatavuus kirjastosta olisi tärkeätä. Voisitteko suositella novelleja ja lyhyitä kirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Novelleista tulee mieleen suositut Lucia Berlinin novellit. Ensimmäisen kokoelman esittelytekstissä niitä kuvaillaan näin:"Berlinin säkenöivän yksinkertaiset mutta monitasasoiset ja melankoliset ja mustan huumorin sävyttämät tekstit ovat hienovaraisia ja oivaltavia kuvauksia amerikkalaisesta arjesta pesuloissa, tukiasunnoissa, katkaisuhoidossa, katolisessa koulussa, hienostokodeissa ja kaduilla."

Jhumpa Lahirin novelleista taas kirjoitetaan takakansitekstissä: "Lahiri tulkitsee mestarillisen hienovireisesti kaikille yhteisiä kokemuksia aikuiseksi kasvusta, kotoa lähdöstä, rakastumisesta ja rakkauden lopusta sekä ennen kaikkea siitä miltä tuntuu olla muukalainen jopa omassa perheessä."

Yksi kotimaisen novellin mestareista on Raija Siekkinen. Näin kuvaillaan novellikokoelman kansitekstissä hänen tuotantoaan: "Raija Siekkisen novelleissa naista ympäröi yksinäisyyden kehä, sivullisuuden tunne, josta käsin hän kuvaa ihmissuhteita ja koko tunteiden kirjoa pakahduttavan kirkkaasti. Hänen taidokkaat leikkauksensa ja hienovarainen huumorintajunsa ilmentävät suurta tarkkanäköisyyttä."

Ohuita puhuttelevia romaaneja kirjoittaa esimerkiksi Joel Haahtela. Haahtela kuvailee itseään kirjailijana: "Minä uskon hyvyyteen, surumieliseen iloon ja kaipaukseen. Uskon unelmiin, jotka kantavat meitä elämässä eteenpäin." (Kirjasampo)

Tove Ditlevsenin Kööpenhamina-trilogian osat ovat kaikki ohuita. Kööpenhamina-trilogia koostuu kolmesta 1970-luvun taitteessa ilmestyneestä autofiktiivisestä teoksesta. Ditlevsenin tuotantoa kuvataan näin:"Hänen laajassa tuotannossaan toistuvat naiseuden, rakkauden, ystävyyden, polttavan kunnianhimon ja tuhoavien addiktioiden teemat." (Kirjasampo)

Lisää ideoita lukupiirikirjoiksi voi etsiä lukupiiri- tai lukuvinkit-aiheisista blogeista.

Kirjasampo https://www.kirjasampo.fi/fi.