Otsikko
Olemme tekemässä kodinhoitaja/ kotisairaanhoitaja/ nimikkeellä olevasta ammatista esitelmää. Lähinnä sen historiasta 1900 luvulta tähän päivään. Olisiko jotain…

Kysytty

Olemme tekemässä kodinhoitaja/ kotisairaanhoitaja/ nimikkeellä olevasta ammatista esitelmää. Lähinnä sen historiasta 1900 luvulta tähän päivään. Olisiko jotain hyviä vinkkejä materiaalieihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alan koulutusta on aikoinaan järjestetty Diakonissalaitoksella ja laitosta käsittelevissä kirjoissa löytyy jotakin tietoa. Eeva Hurskaisen kirjassa Sisar Linan tyttäret ( Kirjapaja, 1992) on esim. luku Sisaret kotisairaanhoitajina. Diakonissalaitoksen historiaa löytyy mm. kirjoissa Helsingin Diakonissalaitos ( 1937), Martti Mäkisalo: Ihanteista kasvaa arki; Helsingin Diakonissalaitos (1867-1992) ja Nainen paikallaan: diakonissoja kotona ja kentällä, toimittanut Pirkko Probst ( 2010). Kirjassa Kotiapulaiset; muistoja sadan vuoden ajalta, toimittanut Minna Kilkki ( Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2006) löytyy tarinoita kodinhoitajista. Nämä kirjat ovat tilattavissa mihin tahansa pääkaupunkiseudun HelMet kirjastoista. Yliopiston Melinda tietokannasta löytyi muutamia kirjoja aiheesta esim. Arja Laihon Kotisairaanhoitoa Helsingissä 1896-1996 ja Eeva-Maija Niskasen Kodinhoitaja kodissa.
Lisäksi löytyy Elisabet Ahon romaani Sisar, joka kertoo nuoren naisen työstä sisällissodan aikaan Diakonissalaitoksella.

http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1305734__Ssisar%20linan%20…

http://melinda.kansalliskirjasto.fi/F/JI1X24QY5XPD3K7GBUHM1MAAPY19E19SC…