Ohjaaminen : DEIR - energiatietoisuuden edelleenkehittämismenetelmä, kolmas taso / Dmitri Sergejevitsh Verishtshagin ; [kääntäjä: Mira Mäkelä] Kirja|Iika|2014…

Kysytty

Ohjaaminen : DEIR - energiatietoisuuden edelleenkehittämismenetelmä, kolmas taso / Dmitri Sergejevitsh Verishtshagin ; [kääntäjä: Mira Mäkelä] Kirja|Iika|2014 Ei saatavilla Kirjasto Omena aik (ERÄPÄIVÄ 11-11-15) Varauksia 2, kappaleita 7. MIksi tämä kirja ei liiku, olen ollut varausjonossa varmaan puoli vuotta. Kuitenkin kappaleita on 7 ja varauksia vain 2?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kirjastojen varaukset ovat aina yhdessä jonossa, jota palvelevat kaikki varattavissa olevat niteet. Kyseessä olevasta kirjasta on hankittu 7 nidettä, jotka kaikki ovat varattavia. Vastaushetkellä neljä niteistä on lainassa, yksi odottaa hyllyssä noutoa ja kaksi on matkalla. Kirjan kappaleet ovat siis kaikki liikenteessä, vaikka yksi lainassa olevista onkin pari viikkoa myöhässä.

Jonotusaika riippuu siitä, monenneksiko on päässyt. Koska varauksia on enää kaksi, kysyjän varaus toteutunee lähiaikoina. Viime kädessä jonon purkautumisen nopeus riippuu siitä, kuinka pitkään lainaajat lainojaan pitävät. Jos tulee myöhästelijöitä, odotusaika pitenee. Järjestelmän tietojen mukaan kohta pitäisi kuitenkin jo tärpätä.

Heikki Poroila