Otsikko
Nyt syksyn tullen olisi taas aikaa lukea. Minua kiinnostaisi kaksi aivan eri aihepiiriä. Mitä suosittelisitte? 1) Omat ikääntyvät vanhemmat. Roolit kääntyvät…

Kysytty

Nyt syksyn tullen olisi taas aikaa lukea. Minua kiinnostaisi kaksi aivan eri aihepiiriä. Mitä suosittelisitte?

1) Omat ikääntyvät vanhemmat. Roolit kääntyvät toisinpäin, kun omasta isästä tai äidistä tuleekin hoivattavia. Huolenpitäjä vaihtuu. Lapsesta tulee isänsä tai äitinsä (omais)hoitaja.

2) Uskontojen uhrit. Vuosia yhteisöön kuulunut alkaa epäillä yhteisönsä sanomaa ja oppeja ja irrtottautuu yhteisöstä. Miten elämä muuttuu? Katkeavatko välit läheisiin ja ystäviin? Millaista on elämä tämän jälkeen?

Näistä aihepiireistä on monenlaisia kokemuksia ja moni on kirjoittanut näistä kirjoja. En vaan osaa näitä etsiä Mitä suosittelisitte luettavaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä kerättyjä vinkkejä:

1) Renate Dorresteinin Pojallani on seksielämä ja minä luen äidille Punahilkkaa, sekä Paco Rotan hieno sarjakuvateos Ryppyjä.

Hanna Jensenin kirjat 940 päivää isäni muistina, Äitini muistina : toinen kierros

Henna Helmi Heinonen, Sairauden voittamat: äiti ja isä

William Wharton, Isä

Arno Geiger, Vanha kuningas turvapaikassaan

Marita Aapro, Kun sanat tulivat orvoiksi

Milla von Plato: Hyvää iltaa.
Siinä tarina kulkee kahdessa ajassa, 90-luvulla ja 2010-luvulla. Päähenkilö on lama-ajan lapsi, eikä saa vanhemmiltaan tarvitsemaansa läsnäoloa, mutta sitä tarjoaa entisen kodin pihapiirin eläkkeelle jäänyt opettaja. Kun tullaan 2010-luvulle niin päähenkilö on aikuinen ja pitää huolta tästä opettajasta, jolle on tullut muistisairaus.

Björklund, Kristina:
Rakas sinisilmä. Kertomus vanhenemisesta ja sairaudesta
Intiimi kuvaus äidin ja tyttären suhteesta, äidin laitoshoidosta ja vanhenemisesta.
Lopulta roolit vaihtuivat: Elsa alkoi kutsua tytärtään äidikseen, Kristina äitiään lapsekseen.

Lisää materiaalia voi selata Finna.fi:ssä haulla muistisairaudet ja kokemukset.

2) Aihepiiristä löytyy kirjahylly Kirjasampo-palvelussa.

Omasta kirjaston aineistotietokannasta voi hakea hakusanoilla elämäkerrat ja uskonnolliset yhteisöt ja sanoilla muistelmat ja uskonnolliset yhteisöt

Camilla Nissisen Meitä vastaan rikkoneet. Siinä päähenkilö kasvaa Jehovan todistajiin kuuluvassa perheessä ja rupeaa aikuistuessaan kyseenalaistamaan oppeja ja toimintatapoja.

Ulla Appelsin, Lapsuus lahkon vankina : Leevi K. Laitisen tarina

Pentti Maljanen, Pääsin irti mormoneista

Johannes Alaranta, Erään prosessin kuvaus

Uskonsota keittiössä : vanhoillislestadiolaisuudesta erkaantuneiden kokemuksia, toim. Rova, Maija-Leena; Ilola, Vuokko

Kirjasammosta voi etsiä kaunokirjallisuutta haulla uskonnolliset yhteisöt, tässä pari teosta tuosta hausta:

Hannu Raittila, Ei minulta mitään puutu

Katja Kärki, Jumalan huone

Marikki Piirtola, Pahat enkelit

Kathy Page, Kasvojeni tarina

Annamari Marttinen, Tässä meillä on kaikki nyt