Nyt jääkiekon mm kisojen ollessa ovella muistan nuorena lukeneeni jostain jääkiekon historia kirjoista (kittilässä 80 luvulla ) silloin asuessani , oudoimmista…

Kysytty

nyt jääkiekon mm kisojen ollessa ovella muistan nuorena lukeneeni jostain jääkiekon historia kirjoista (kittilässä 80 luvulla ) silloin asuessani , oudoimmista jääkiekon maaleista , kiekko olisi heitetty maalin takaa tai asetettu maalivahdin selkään ja tämä olisi luullut että joku koputti selkään ja oikaisi selkänsä hölmistyneenä ja kiekko vieri maaliin ja maali hyväksyttiin , olisin kysynyt et jos saatte selville vuotta ja tekijää ja kisojaja maalivahtia (vaikeahan tämä lienee) , mahdolliseti 50-60 luku , ja voi olla nhl tai mm kisat --ja jos oikein muistan olisin muistavinani höyry häyryn tästä puhuneen jossain jääkiekko selostuksen yhteydessä :-)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen Urheilukirjastossa tiedettiin, että kirja on nimeltään Jääkiekkoraketti. Kyseessä dramatisoitu tarina MM-kisoista 1955. Maalintekijä Kanadan ”Hullu-Bill” Warwick, maalivahtina Neuvostoliiton Nikolai Putškov.

Tapaukseen liittyy eriomainen suomenkielinen blogikirjoitus muutaman vuoden takaa. Linkki blogikirjoitukseen http://archive.is/xLdZ

Tarkemmat tiedot kirjasta (Fennica-tietokannasta): Nimeke: Jääkiekko-raketti /[Laat.] Veikko Lintinen, Matti Louhi, Tarmo Mäki-Kuutti & Antero Raevuori.
Julkaistu: WS,1971. Ulkoasu 44 s.,kuvitettu

Teos ei ole HelMet-kirjastojen kokoelmissa, mutta sen saa kaukolainaamalla. Kirjastojen luetteloihin teoksen nimi näkyy kirjoitetun ainakin muotoon Jääkiekkoraketti. Kaukoklainatilauksen voi tehdä lähikirjastossa ja se on muutaman euron hintainen.