Otsikko
Nykyajan taiteelle ominainen itseilmaisun ja luovuuden korostaminen tuli keskeiseksi vasta romantiikan aikakaudella 1800-luvuulla. Silloin alettiin ihailla…

Kysytty

Nykyajan taiteelle ominainen itseilmaisun ja luovuuden korostaminen tuli keskeiseksi vasta romantiikan aikakaudella 1800-luvuulla. Silloin alettiin ihailla taiteilijan alkuvoimaisuutta ja inspiroitumista. Sitä ennen taidemuotoja pidettiin pikemminkin teknisinä taitoina ja taiteilijoita enemmän tai vähemmän käsityöläisinä. Ymmärtääkseni tämä pätee ainakin Eurooppaan. Näppituntumani on, että Yhdysvalloissa taidekäsitys on "vähemmän romanttinen" ja käytännöllisempi kuin Euroopassa, ainakin nykyään ja ainakin kirjallisuuden osalta. Haluaisin löytää lähdekirjallisuutta tästä aiheesta. Avainsanoja: taidekäsitys, taiteilijan rooli, (romanttinen) taiteilijakäsitys eri puolilla maailmaa jne. Painotus kirjallisuuteen jos mahdollista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla on kolme taiteilijakäsitykseen liittyvää opinnäytetyötä ja kirja aiheesta. Kirja käsittelee aihetta kuvataiteessa. Opinnäytteet ovat myös verkossa luettavissa, ja niiden kautta löytyy myös muita lähteitä:

- Genius ja vastuu: Kantin kautta uuteen taiteilijakäsitykseen / Kaisa Koskela (pro gradu-tutkielma, Jyväskylän yliopisto, 2008)

https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/38203/URN%3aNBN%3afi%3ajyu-201207122066.pdf?sequence=1&isAllowed=y

- Vastahakoinen brändi: kaupallisuuden ja kulttuurin ristiriita kirjailijabrändissä / Linda Lahdenperä (pro gradu -tutkielma, Turun yliopisto 2012):

https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/87845/84123.pdf?sequence=2

Kirjallisuuden vallankumouksellinen vai vallankumouksen kirjaaja? : Argentiinalaiskirjailija Julio Cortázarin (1914–1984) käsitys latinalaisamerikkalaisen kirjailijan yhteiskunnallisesta roolista / Silja Ylitalo (pro gradu -tutkielma, Turun yliopisto, 2019)

https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/148055/Ylitalo_Silja_opinnaute.pdf?sequence=1&isAllowed=y

- The Voice and the myth : American masters / Brian O'Doherty