Viimeisestä illasta -kappaleen säveltäjä

Kysytty

Hei

Nuotti: Viimeisestä illasta, on kirjassa: Unto Mononen, Tähdet meren yllä (1998). Merkitty säveltäjä, Unto Mononen, sanat, P.Mustapää, tahtilajina 12/8.
Samanniminen nuotti on kirjassa: Uusi Kultainen Tangokirja (2001), merkitty säveltäjäksi: Kaj Chydenius, sanat, P.Mustapää, tahtilajina 4/4.

Mikä on totuus? Käsittääkseni kyseessä on sama laulu.

Vastaus

Vastattu

Kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestä! Unto Monoselta ja Kaj Chydeniukselta tosiaan löytyy molemmilta P. Mustapään runoon "Viimeisestä illasta" tehdyt toisistaan poikkeavat sävellykset. Monosen sävellyksessä (tahtilaji 12/8) alun melodia lähtee alaspäin. Chydeniuksen sävellyksessä (tahtilaji 4/4) puolestaan alun melodiakulku on ylöspäin. Chydeniuksen sävellyksen on tehnyt tunnetuksi mm. Eino Grön. Monosen sävellystä ovat esittäneet mm. Jaska Mäkynen ja Mikko Perkoila. Kaikista em. esityksistä löytyy äänite Keski-kirjastoista.