Otsikko
Nuorisotalotoiminnan historia, milloin perustettu ensimmäinen nuorisotalo ja kuka perusti ja miksi??

Kysytty

Nuorisotalotoiminnan historia, milloin perustettu ensimmäinen nuorisotalo ja kuka perusti ja miksi??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Virallisesti Suomen ensimmäisenä avointen ovien kerhona pidetään nuorisokahvilaa, joka perustettiin v. 1957 Helsingin Siltasaarenkadulle. Ilmeisesti ainakin Raisiossa oli avoin toiminta aloitettu ennen sitä. Jo v.1948 siirtyi Helsingin Nuorisotyölautakunnan alaisuuteen Mäkelänkadulla sijainnut Mäkelän kerhokeskus, jossa järjestettiin kerhotoimintaa Käpylän lapsille ja nuorille. Järjestöillä oli jo ennen kunnallista nuorisotoimea tämäntyyppisiä toimintamuotoja.

Nämä tiedot olivat teoksista Nuorisossa tulevaisuus (Juha Nieminen 1995) sekä Stadi ja sen nuoret (Kirsi Ilves 1998). Nämä kirjat ja muuta tietoa nuorisotyön historiasta löytyy runsaasti Nuorisotiedon kirjastosta. Esim. nuorisotaloja koskevaa tietoa voi selata kirjaston tietokannasta osoitteessa www.alli.fi/kirjasto > Haku tietokannasta > hakusana "nuorisotilat". Kaikki aineistot ovat lainattavissa ja niitä lähetetään tarvittaessa postitse.

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Helsingissä ensinmäinen oli Hakaniemen Haka-kerho. Sen jälkeen tuli Pohjois-Haagan "Räkälä" 1959 tai 1960. Maunulaan tuli nuoriso kerho "Lärvätsalo" joskus 60-luvun alussa. Näitä rupesi sen jälkeen tulemaan muihinkin liitosalueisiin.