Kuka kirjoitti Lunden sisaruksista?

Kysytty

Hei!
Nostalgia iski käydessäni läpi ullakon kirjalaatikoita. Sieltä löytyivät Mary Marckin Evas klass, Greta Stevnsin Susy-kirjat. Annikasta kertovat ratsastuskirjat ynnä muuta (olen ruotsinkielinen). Tuli mieleen kaksi kirjaa, joita rakastin yli kaiken noin 65 v. sitten:
De sju syskonen på Lunde; Mera om de sju syskonen på Lunde.
Kirjoittajaa en millään muista, voitko auttaa? Olisiko ollut joku Elsa? Lainasin kirjat Turun kaupunginkirjaston lastenosastolta. Luulin hyvin kauan (monta vuotta!), ettei samaa kirjaa saa lainata toistamiseen ja olin pahoillani, mutta lopulta joku selitti, että kyllä saa lainata.
Kouluissa ei todellakaan ollut sellaista informaatiota kuin tänään. Oma koulumuistoni: Topeliuksen kansakoulussa (Turussa) suorastaan mykistyin kun opettaja esitteli koulun (pienen) kirjaston. En ollut millään tajuta, että niitä ihania kirjoja sai viedä kotiin ja lukea!
Kysymys siis kuuluu: Kuka kirjoitti Lunden sisaruksista?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on ruotsalainen kirjailija Elsa Carlsson. Hän on ilmeisesti eri henkilö kuin hänen täyskaimansa, joka oli tunnettu näyttelijä. Kirjailijasta löytyy hiukan tietoja osoitteesta https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Auf3852939-850e-44a8-8d3e-06a99d761946. Häneltä on myös suomennettu muutama teos.

Kiitos myös mukavasta kirjastomuistosta!