Otsikko
Niin Suomessa kuin maailmallakin monet tärkeät kaupungit on perustettu joen varteen. Miksei Vaasa ole joen varrella?

Kysytty

Niin Suomessa kuin maailmallakin monet tärkeät kaupungit on perustettu joen varteen. Miksei Vaasa ole joen varrella?

Vastaus

Vastattu

Vaikka Vaasa ei ehkä varsinaisesti olekaan joenvarsikaupunki, se kuitenkin sijaitsee Kyröjoen suuseudulla ja oli saavutettavissa veneväyliä pitkin. Merkittävä seikka on tosin sekin, että Pohjanmaan maasto on miltei kauttaaltaan tasaista alankoa, joka sisämaahan päin mentäessä kohoaa keskimäärin vain yhden metrin kilometriä kohti: tavaroiden kuljettaminen oli verrattain helppoa myös maitse - etenkin talvisin. Etelä-Pohjanmaan molempien pääteiden kaupallinen merkitys oli suuri, koska ne kulkivat maakunnan tiheimpien asutuskeskusten kautta.

Mustasaaren kylä, jonne Vaasan kaupunki vuonna 1606 perustettiin, oli maakunnan vanha hallintokeskus. Siellä sijaitsi 1300-luvun lopulla rakennettu Korsholman linna. Sen myötä Korsholman läänistä kaikkine kauppapaikkoineen tuli käytännössä koko Etelä-Pohjanmaan hallinto- ja talouskeskus. Mustasaari oli miltei 1500-luvun puoliväliin asti alueen ainoa hallituksen hyväksymä kauppasatama. Se oli myös talonpoikien entuudestaan käyttämä markkinapaikka ja se oli kirkonkylä, missä edempänä pitäjässä asuvilla talollisilla varmaankin oli kirkkotupansa ja -tallinsa. Näillä on muuallakin ollut merkitystä kaupunkien sijoittumisessa samoin kuin satama-aitoilla. Länsipohjassa mm. Uumaja perustettiin pitäjänkirkon viereen. Näyttää siltä, että satama-aitat ja kirkkotuvat ovat edustaneet tietynlaista kaupunkimuodostuman esikulttuuria Pohjanlahden molemmin puolin.

Lähde:
Armas Luukko, Vaasan historia. 1, 1606-1721