Otsikko
Näyttelen harrastelijateatterissa ja mieleen juolahti tällainen kysymys. Koskaan ei meillä esitys mene niin hyvin, etteikö joku näyttelijöistä tarvitsisi…

Kysytty

Hei! Näyttelen harrastelijateatterissa ja mieleen juolahti tällainen kysymys. Koskaan ei meillä esitys mene niin hyvin, etteikö joku näyttelijöistä tarvitsisi kuiskaajan apua, joskus enemmän joskus vain vähän. Mutta miten on ammattiteatteresissa. Ymmärtääkseni sielläkin on kuiskaaja ja onko mitään faktaa tai arvioita, minkä verran ammattinäyttelijät tarvitsevat kuiskaajan apua. Luonnollisesti ammattilainen on ammattilainen, mutta kuitenkin vain ihminen. Muistini mukaan Esko Salminen kertoi, että hänellekin on tullut joskus täydellinen blackout lavalla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuonna 2005 suomalaisissa laitosteattereissa työskenteli yhteensä noin 50 kuiskaajaa; määrä on pysynyt samana pitkään. Täsmällisiä tilasto- tai faktatietoja kuiskaajien apuuntuloista esitysten aikana ei ole, vaikka nolostuttavat unohdukset tuntuvatkin olevan näyttelijähaastattelujen ja -muistelmien vakioaineistoa. Teatteritutkija Katri Tanskanen on kuiskaajien ammattikuntaa käsittelevässä artikkelissaan kuitenkin huomauttanut, että "kuiskaaminen esityksissä on hyvin harvinaista, mutta jo pelkkä tieto kuiskaajan olemassaolosta tuo turvallisuuden tunteen näyttelijöille". Suurin osa kuiskaajan työstä tapahtuukin harjoitusten aikana. Esityksissä näyttelijät pyrkivät ja useimmiten kykenevät itse tai vastanäyttelijän avulla selviytymään tekstisekaannuksistaan.

Lähteet:
Anja Roivainen, Kuiskauksia & huutoja. Teatteri 3/1996
Katri Tanskanen, Kuiskaajan täytyy huutaa. Teatteri 4/2005