Näin kävi taas kun lähetin kysymyksen teille... KYSYMYS Näihin kysymyksiin saa nykyään useammin vastauksena nettiosoitteen tyyliin "kysy itse täältä". Miksi?…

Kysytty

Näin kävi taas kun lähetin kysymyksen teille...

KYSYMYS
Näihin kysymyksiin saa nykyään useammin vastauksena nettiosoitteen tyyliin "kysy itse täältä". Miksi? Miksi kirjastonhoitaja ei halua ottaa selville asioita (täysin yleisiä ja normaaleja) ja VASTATA. Toiset taas selvittelevät vastauksia hyvinkin tarkkaan. Onko teillä yleisiä sääntöjä?

VASTAUS KIRJASTOSTA
Meillä on selkeä sääntö, joka on se, että palvelumme toimittaa perinteistä kirjaston tietopalvelua. Sen ydin on löytää suositeltavia tiedonlähteitä niitä kaipaaville. Tarkoitus ei siis ole kirjoittaa käännöksiä tai yrittää itse laskea esim. maantien rakentamisen hiilijalanjälkeä. Mikäli tuollaiset tiedot ovat lähteistä helposti löydettävissä, voimme toki viitata niihin, mutta kirjastoammattilaisuus ei tarkoita sitä, että pystymme tekemään erikoisalojen tutkimuksia. Niitä tehdään niissä laitoksissa ja palveluissa, joissa se on erikoisosaamista. Palvelumme periaatteet löytyvät sivuston kohdasta Info, https://www.kirjastot.fi/kysy/tietoa-palvelusta.

Olen kysynyt mm. miksei poliisilla ole enemmän valvontakameroita ja miten usein uimahallin vesi vaihdetaan. Ja vastaukseksi saanut nettiosoitteen,
Mielestäni nämä eivät ole erikoisalojen kysymyksiä mihin tarvitaan erityistietämystä. Tuntuu että joillain vastaajilla on hieman laiska ote tähän hommaan. Ehkä kaikki eivät sovellut tähänkään juttuun

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston tietopalvelun keskeinen tehtävä on auttaa yleisöä löytämään sitä sisältöä, jota he etsivät, siis materiaalia, josta voi löytyä vastaus kysymykseen, joka etsijän mielessä on. Osassa erikoiskirjastoja toimii kirjastotehtävissä myös tutkijoita, jotka tekevät laajempia tiedonhakuja yleensä omille organisaatioilleen, mutta jossain määrin myös yleisölle maksusta, esim. Museovirastossa tai Urheilumuseon tietopalvelussa.  Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun vastaajista suurin osa työskentelee yleisessä kirjastossa. Meillä on käytettävissämme yleisten kirjastojen kokoelmat, joitakin maksullisia tietokantoja sekä avoimet verkon resurssit. Erikoiskirjastot, jotka vastaavat palvelussamme, on lueteltu Vastaajakirjastot-sivulla, https://www.kirjastot.fi/kysy/tietoa-palvelusta/kirjastot.

Esimerkiksi tietoa siitä, miksi poliisilla ei ole enempää valvontakameroita ei oikein luotettavasti saa muualta kuin poliisihallitukselta. Uimahallien uimavesien laatuvalvonnasta on Valvira laatinut allasvesíasetuksen (https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020315)  soveltamisohjeen, mutta allasveden laaduntarkkailun ohjelman laatii laitos itse kunnan terveydensuojeluviranomaisen kanssa https://www.valvira.fi/ymparistoterveys/terveydensuojelu/allasvesi. Se tarkoittaa siis sitä, että järkevin keino saada tietoa asiasta, on ottaa yhteyttä laadunvalvontaan, joka tässä tapauksessa Helsingissä löytyy osoitteesta uimavesilaatuvalvonta@hel.fi .

Näissä tapauksissa relevantti tiedonlähde on tuo osoite ja kysyjät opastetaan tiedustelemaan niistä itse. Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa pyydetään apua myös muilta tahoilta, erityisesti erikoiskirjastoilta ja joskus muiltakin tahoilta, mutta siihen emme sitoudu. Nimenomaan lähteiden suosittelu on meidän tehtävämme. Kyselyjen välittäminen esimerkiksi Poliisihallitukseen ei ole ydintehtäväämme emmekä myöskään voi kehittää palvelua niin, että se kuuluisi lupaukseemme. Tietojen odottaminen ja tietopyyntöjen uusiminen, vaikkapa useampaan kertaa, eivät ole mahdollisia palvelumme puitteissa. Emme yritä laiskuuttamme välttää niitä, vaan siksi, että ne eivät kuulu yleisen kirjaston tietopalvelun piiriin, ne ovat samalla tavalla saavutettavissa kansalaisille kuin meillekin ja kyselypostien välittäminen sitoo enemmän aikaa ja on epävarmempi tapa saada vastaus kyseessä olevasta instanssista kuin sieltä itse kysyminen.