Näin äskettäin videon jossa rukoilijasirkalle annettiin musta leski ruuaksi ja minulle tuli mieleen uutinen hauesta jonka vatsassa oli kyy. Kysymykseni on että…

Kysytty

Näin äskettäin videon jossa rukoilijasirkalle annettiin musta leski ruuaksi ja minulle tuli mieleen uutinen hauesta jonka vatsassa oli kyy. Kysymykseni on että eikö petoeläimille tule huono olo sulattaessaan myrkyllistä saalista, myrkkyhampaineen ja -rauhasineen?

Vastaus

Vastattu

Tuntematta nimenomaisesti kysymyksessä esiintyvien lajien ominaisuuksia rohkenisin esittää syyksi sitä, että myrkyt eivät pääse vaikuttamaan jouduttuaan vatsan voimakkaiden happojen ja entsyymien kohteeksi. Useimmat eläinten myrkyt vaikuttavat vain verenkiertoon pääsemällä. Kaikki myrkyt ovat kemiallisia yhdisteitä, joiden ominaisuudet voivat muuttua, kun ne noutuvat ruoansulatuselimistöön.

Epäilemättä luonnosta löytyy myös vatsalaukussa vaikuttavia myrkkyjä, mutta ehkä pedot osaavat varoa tällaisia elämiä. Esimerkiksi rupikonna erittää ihostaan aineita, jotka aiheuttavat esimerkiksi koirassa välittömän limakalvojen ärsytyksen ja saavat koiran päästämään konnan suustaan. Useimmat eläimet tuskin edes yrittävät rupikonnaa tämän takia saalistaa. Tosin käärmeisiin myrkky ei tehoa ja mm. varislinnut osaavat syödä konnan koskematta sen nahkaan.

Heikki Poroila