Otsikko
Muuan henkilö sanoi minulle kerran halveksivaan sävyyn: vähäpätö! Mitähän mahtoi tuolla tarkoittaa? Tästä on jo kauan, mutta sana jäi jotenkin mieleen soimaan…

Kysytty

Hei! Muuan henkilö sanoi minulle kerran halveksivaan sävyyn: vähäpätö! Mitähän mahtoi tuolla tarkoittaa? Tästä on jo kauan, mutta sana jäi jotenkin mieleen soimaan. Mitä tarkoittaa vähäpätö?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysuomen sanakirjan mukaan adjektiivin "vähäpätöinen" merkityksiä ovat mitätön, vähämerkityksinen, toisarvoinen, vähäinen, pieni, vaatimaton. "Vähäpätö" on samaa merkitsevä substantiivi.

0 ääntä

Kommentit

"Vähäpätö on substantiivi" - Nykysuomen sanakirjassako? Ei ole.

Kirjastojen tietopalvelun asiallisen, luotettavan maineen säilyminen ei hyödy vitsimäisistä vastauksista, joille vastaaja ei esitä asiallista tietolähdettä. "Vähäpätöinen"-selitys on kopioitu oikein, mutta miksi siitäkin puuttuu lähdeviite? Ja mikä siis on tuon substantiivi-selityksen luotettava lähde?

https://www.kotus.fi/sanakirjat/muut_sanakirjat/nykysuomen_sanakirja_%2…