Otsikko
Mustat Lesket sai Venla-palkinnon ja gaalassa kävi ilmi, että käsikirjoittaja ei ollut itse sarjan idean takana? Minkälainen henkilö oli ammatiltaan idean…

Kysytty

Mustat Lesket sai Venla-palkinnon ja gaalassa kävi ilmi, että käsikirjoittaja ei ollut itse sarjan idean takana? Minkälainen henkilö oli ammatiltaan idean isänä ja millä valtuuksilla ylipäänsä joku muu kuin käsikirjoittaja ideoi idean, mutta ei itse kirjoita kuitenkaan käsikirjoitusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mustat lesket -sarjalla on monta käsikirjoittajaa (Laura Suhonen, Paula Mononen, Johanna Hartikainen) joista Laura Suhonen toimii sarjan pääkäsikirjoittajana ja sai Venla-palkinnon vuoden parhaana käsikirjoittajana.
Sarjan luojat eli ihmiset sarjan alkuperäisidean takana ovat Roope Lehtinen ja Mikko Pöllä. Esimerkiksi Wikipedian ja IMDB:n mukaan myös sarjan tekijät ovat osallistuneet myös joidenkin jaksojen käsikirjoittamiseen.

On yleistä, että TV-sarjan tai elokuvan idean takana oleva henkilö ei välttämättä itse toimi sarjan pääkäsikirjoittajana, syitä eri käsikirjoittajien valitsemiseen ja käyttämiseen voi olla monia.

Mikko Pöllän ja Roope Lehtisen uratietoa löytyy esimerkiksi IMDB:stä:

http://finnish.imdb.com/name/nm2039903/?ref_=ttfc_fc_wr4

http://finnish.imdb.com/name/nm0499921/?ref_=ttfc_fc_wr2