Otsikko
Mustalaisen kaipaus 1966 tango. laulaja Markus Allan mikä on laulun tarina ? Kenelle laulu on tarkoitettu ja miksi ?

Kysytty

Mustalaisen kaipaus 1966 tango.
laulaja Markus Allan
mikä on laulun tarina ?
Kenelle laulu on tarkoitettu ja miksi ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kappaleen säveltäjäksi on joskus mainittu Toivo Kärki, useimmiten se on merkitty kansansävelmäksi. Kärki ainakin toimi mukana laulun sovituksessa. Sanoitus on Markus Allanin omaa työtä.

Laulussa joku istuu yömyöhällä hiipuvan nuotion äärellä hiillokseen tuijottaen. Kyyneleet valuvat ja laulaja arvuuttelee mahdollisia sydänsuruja. Seuraavassa säkeistössä kertoo laulaja hiipivänsä tyttönsä luo leirille hiljaa ja kuiskaavansa hänelle anteeksipyyntönsä. "On vuosia siitä niin monta nyt vihdoinkin luoksesi saan." Lopuksi hoputetaan ratsua kiiruhtamaan "vuorien taakse lentäen". "Tiedäthän ettemme kauas matkaamme jatkaa saa." Kädet koskettavat vielä toisiaan ja katseet kohtaavat. Viulut soivat, kertovat itkien, "mustalainen kaipaa taas."

Laulun syntyhistoriasta ei löytynyt tarkempia tietoja. Melko tyypillistä iskelmän sydänsuru- ja kaipuutematiikkaahan sanoitus sisältää. Romanimusiikin rakkausaiheissa kaipuu, kiihkeä, joskin peitellen esitetty rakkaus ja menetyksen haikeus on tuttua aineistoa.

Helsingin Sanomien haastattelussa aikoinaan Markus Allan itse totesi iskelmämusiikista ja tangosta: "Iskelmämusiikissa kerrotaan asioista, jotka lopulta ovat niitä ainoita oikeita ihmisen elämässä: rakkaudesta ja kuolemasta."

http://pomus.net/001859

https://etno.net/sivu/romanimusiikki_suomessa

Helsingin Sanomat 28.4.1996