Musiikkia opettavan henkilön ammatiksi kansalaisopistossa mainitaan musiikkipedagogi, toisella kurssilla musiikkipedagogi AMK.

Kysytty

Musiikkia opettavan henkilön ammatiksi kansalaisopistossa mainitaan musiikkipedagogi, toisella kurssilla musiikkipedagogi AMK. Mikä ero näillä on?
Mitä ammattinimikettä ja lyhennettä käytetään Sibelius-Akatemiasta valmistuneesta musiikinopettajasta?
Lehtorin virkaan pätevähän voi olla suorittanut vanhamuotoisen tutkinnon ilman maisterin tutkintoon vaadittavia lisäsuorituksia tai musiikin maisterin tutkinnon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Musiikkipedagogit toimivat usein musiikinopettajina esimerkiksi työväen- tai kansalaisopistoissa, joissa he opettavat soittoa, laulua tai musiikin teoriaa. Tehtäviin kuuluu oppituntien valmistelua sekä tuntien pitämistä. Ammatissa tarvitaan musiikin monipuolista tuntemusta, pedagogista osaamista sekä soitto- tai laulutaitoa.

Ammattikorkeakouluissa voi suorittaa kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinnon musiikkipedagogi (AMK). Tutkinnon voi suorittaa musiikin koulutusohjelmassa sekä pop/jazz-musiikin koulutusohjelmassa.

Yliopistoissa voi myös opiskella musiikkialaa. Alempi korkeakoulututkinto on musiikin kandidaatti, ylempi musiikin maisteri. Taideyliopiston musiikikasvatuksen koulutusohjelman tutkintoja ovat kandidaatti ja maisteri, tavoitetutkintona Musiikin maisteri (MuM), Jyväskylän yliopiston musiikkitieteen tutkintoja Humanististen tieteiden kandidaatin tutkinto (HuK) ja Filosofian maisterin tutkinto (M.A.) ja Oulun yliopiston musiikkikasvatuksen tutkinnot Kasvatustieteen kandidaatti ja maisteri.

Musiikkikasvatusta voi opiskella Sibelius-Akatemiassa, Jyväskylän yliopistossa ja Oulun yliopistossa. Musiikkikasvatuksen koulutuksesta valmistuu ensisijaisesti peruskoulun ja lukion musiikin aineenopettajaksi. Koulutus antaa laaja-alaiset valmiudet myös muihin musiikkipedagogiisiin tehtäviin sekä valmiudet jatko-opintoihin. Koulutukseen sisältyy musiikkiopintoja, opettajan pedagogiset opinnot sekä tutkimusopintoja.

Opettajan kelpoisuuteen vaaditaan vähintään 60 opintopisteen laajuiset pedagogiset opinnot.

Lähteet:

Työmarkkinatori https://kokeile.tyomarkkinatori.fi/ammatit/Musiikkipedagogi

Taideyliopisto https://www.uniarts.fi/koulutusohjelmat/musiikkikasvatuksen-koulutusohj…

Jyväskylän yliopisto https://www.jyu.fi/ops/fi/hytk/musiikkitieteen-kandidaattiohjelma

Jyväskylän yliopisto https://www.jyu.fi/ops/fi/hytk/musiikkitieteen-maisteriohjelma

Oulun yliopisto https://www.oulu.fi/yliopisto/hakijalle/musiikkikasvatus