Otsikko
Mulle suositeltiin luettavaksi kirjaa nimeltä Unikirja. No kun haen tuolla nimellä, niin löytyy vain kirjoja, joissa on unien tulkintaa, eli luulen, ettei nimi…

Kysytty

Mulle suositeltiin luettavaksi kirjaa nimeltä Unikirja.
No kun haen tuolla nimellä, niin löytyy vain kirjoja, joissa on unien tulkintaa, eli luulen, ettei nimi ehkä kuitenkaan ollut Unikirja.
Tässä kaipaamassani kirjassa kerrotaan mm. unen rakenteesta, unettomuudesta, unilääkkeiden vaikutuksesta unen rakenteeseen jne.
Sattuisitteko tietämään, minkä niminen tämä kirja voisi oikeasti olla, vai alanko kahlata läpi uni-aiheisia kirjoja ja toivoa, että se osuu kohdalle? ?

Vastaus

Vastattu

Ehdottaisin Markku Partisen ja Anne Huutoniemen kirjaa Nuku hyvin (Docendo, 2020), jonka ensimmäinen painos ilmestyi 2018 nimellä Uniterveyskirja : nuku hyvin, voi hyvin.

"Nuku hyvin on ensimmäinen suomalainen, kaikenkattava tietokirja unesta, jokaiselle terveydestään kiinnostuneelle. Kirja perustuu tieteen uusimpiin tutkimustuloksiin ja siinä käsitellään unen tarpeen vaihtelua, uni-valverytmin rikkoutumista, unihäiriöiden syntyä ja hoitoa sekä keinoja unettomuuden välttämiseksi. Kirjan ohjeilla voi jokainen oma-aloitteisesti korjata unettomuuttaan tai parantaa unensa laatua."

Toinen varteenotettava vaihtoehto on Leeni Peltosen ja kumppanien Uni ja unettomuus (Otava, 2022).

"Miksi nukkumisesta on tullut niin vaikeaa? Unettomalle satelee hyvää tarkoittavia neuvoja, mutta aina niistä ei löydy apua. Unikeskustelua pitkään seuranneet aivotutkija Minna Huotilainen ja aiemmin kirjan omakohtaisestakin unettomuudesta kirjoittanut toimittaja, tietokirjailija Leeni Peltonen päättivät kirjoittaa uudenlaisen kirjan nukkumisesta ottaen mukaan myös nuoremman sukupolven äänen. Uni näyttää olevan monitahoisempi asia kuin tähän asti on ajateltu. Olemme erilaisia nukkujia persoonallisten tekijöiden vuoksi. Uneen vaikuttavat myös monet yhteiskunnalliset päätökset, kuten työajat. Kirjassa on uusinta tutkimustietoa unen fysiologiasta ja psykologiasta."

Kirjallisuutta – Uniliitto