Otsikko
Mulle on kerottu että hyeenat ovat lähempää sukua kissoile kuin koirille. Pitääkö paikkaansa?

Kysytty

Mulle on kerottu että hyeenat ovat lähempää sukua kissoile kuin koirille. Pitääkö paikkaansa?

Vastaus

Vastattu

Hyeenat ovat koiramaisesta ulkonäöstään huolimatta sukua sivettieläimille ja niiden arvellaan kehittyneen sivettikissojen tapaisesta eläimestä ennen varhaismioseenikautta 26 miljoonaa vuotta sitten. Hyeenojen käyttäytymisessä ja rakenteessa on koiramaisiakin piirteitä, mutta myös kissaeläimille ominaisia piirteitä. Väite pitää paikkansa, että hyeenat ovat läheisempää sukua kissoille kuin koirille niiden polveutumishistorian perusteella.

Lähteet: Maailman luonto 2: nisäkkäät (1999); https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyeenat