Otsikko
Muistatteko, kun Kristian Smedsin Tuntemattomasta sotilaasta nousi kauhea kohu? Koska Linnan teos on suomalaisille "pyhä" ja ajateltiin, että Smeds pilaa sen…

Kysytty

Moi!

Muistatteko, kun Kristian Smedsin Tuntemattomasta sotilaasta nousi kauhea kohu? Koska Linnan teos on suomalaisille "pyhä" ja ajateltiin, että Smeds pilaa sen jotenkin?
Etsin kirjoja tästä pyhyyden käsitteestä, siis sekulaarista "pyhyyden" käsitteestä, jonka piiriin kuuluvat niin Tuntematon sotilas kuin Sibeliuksen musiikki tai sotaveteraanit. En oikein osaa selittää paremmin, mutta onko tällaisesta sekulaarista "pyhyydestä" kirjoitettu kirjoja? Teokset voivat olla myös englanniksi. Jotenkin tämä liittyy myös kansallistunteeseen ja isänmaallisuuteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esimerkiksi Finnasta voi hakea aihetta käsitteleviä aineistoja kirjoittamalla hakukenttään "pyhyys" ja valitsemalla hakukentän oikeasta laidasta (missä oletuksena lukee "Kaikki osumat") "Aihe". Tuloksia tulee runsaasti, mutta niitä voi rajata vaikkapa aineistotyypin (esim. kirjat, opinnäytetyöt) ja kielen (suomi, englanti) mukaan. Hakuun voi lisätä myös muita hakusanoja kuten "maallistuminen".

Tässä muutamia vinkkejä, joista voisit löytää jotain etsimästäsi aiheesta:

Pyhyyden ytimessä : Tutkimus suomalaisten arvoista ja pyhyyden kokemisesta (helsinki.fi) linkki verkkoaineistoon

Kohti pyhyyttä? Eero Silvasti (Järkiperäisyyden jälkeinen maailma: essee) Suomen kuvalehti 81(1997) : 25-26, s.43-45

HT242_opt.pdf (doria.fi) Kaarle Sulamaa : Lotat, uskonto ja isänmaa - Lotat protestanttis-nationalistisina nunnina (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Historiallisia tutkimuksia 242), ISBN 978-952-222-071-4 (Tässä on asiaa mm. isänmaanrakkaudesta pyhänä velvollisuutena)

Jos jollakulla lukijoista on tietoa hyvistä kirjoista tähän aiheeseen ja näkökulmaan liittyen niin vinkatkaa!