Muistan isoäitini lausui runon suom runoilijan 1800??1900 alun jossa sanat "Silloin minä surmasin sen Se kamala, kamala mies." Kertoi jonkin tytön oliko…

Kysytty

Muistan isoäitini lausui runon suom runoilijan 1800??1900 alun jossa sanat "Silloin minä surmasin sen
Se kamala, kamala mies."

Kertoi jonkin tytön oliko palvelustyttö? Kaltoin kohtelemasta
En muista kuin nuo sanat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo on P. Mustapään Yxi walitettawa wirsi, koska ihminen Helena Erikin tytär Halikon pitäjästä ulwos käwi murhan tähden sinä 11 päiwänä marras kuusa wuonna 1778.

-- Ja se kuulutti kaduilla julki, / se kamala, kamala mies / minun pienistä synneistäni / kaiken minkä ties. // -- Ja muuta ei ole, Jeesus. / Minä tapoin hänet siis. / Oi auta, ota kaunis pääni / väkeviin kämmeniis.

Kokoelmasta: Laulu vaakalinnusta