Muiden vaalipiirien kuin Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajat saavat automaattisesti kulukorvausta kakkosasuntoa ja työmatkoja varten. Voidaanko rahaa…

Kysytty

Muiden vaalipiirien kuin Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajat saavat automaattisesti kulukorvausta kakkosasuntoa ja työmatkoja varten. Voidaanko rahaa vastaavalla tavalla maksaa myös Uudenmaan vaalipiirin syrjäkulmien kansanedustajille?

Vastaus

Vastattu

Hei,

kulukorvausten maksamista säätelee laki edustajanpalkkioista (30.4.1947/328).

Sen mukaan ja vuonna 2000 tehtyjen lakimuutosten jälkeen kulukorvauksia maksetaan seuraavan periaatteen mukaisesti:

Jos edustajalla on muussa kuin Helsingin tai Uudenmaan vaalipiirissä olevan asunnon lisäksi edustajantoimen hoitamista varten omistus- tai vuokra-asunto Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa tai Vantaalla, suoritetaan kulukorvaus 55 prosentin mukaan laskettuna. Uudenmaan vaalipiiristä valitun kansanedustajankulukorvaus lasketaan 40 prosentin mukaan, jos hänen asuntonsa on yleistä kulkutietä käyttäen kauempana kuin 30 kilometrin päässä Eduskuntatalosta. Pääkaupunkiseudulla vakinaisesti asuvien kansanedustajien kulukorvaus lasketaan 30 prosentin mukaan.

Eli pääkaupunkiseudulla vakituisesti asuva kansanedustaja saa kulukorvausta 30 prosentin mukaisesti, kauempana - yli 30 kilometrin päässä -  Uudenmaan vaalipiirissä asuva edustaja saa kulukorvausta 40 prosentin mukaan.

Maksettavat kulukorvaukset ovat rahallisesti seuraavat:

Edustajan kotipaikasta riippuen hän saa kulukorvausta 30 prosentin (986,81 euroa), 40 prosentin (1 315,75) tai 55 prosentin (1 809,15) mukaan.