Moro! Ration aamuhartaudessa soi, en siis sano lauloi, joskus kesällä kuoro, joka ei laulanut sanoja vaa soi muuten. Olen yritellyt kuukletaa kaikenlaista …

Kysytty

Moro!
Ration aamuhartaudessa soi, en siis sano lauloi, joskus kesällä kuoro, joka ei laulanut sanoja vaa soi muuten.
Olen yritellyt kuukletaa kaikenlaista "sanatonta laulua",
mutta en löydä.
Mitenkääs kirjastojen kokoelmista pitäis semmosen ääntelyn äänitteitä löytää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanattomia lauluesityksiä ei voi hakea kirjastojen tietokannoista millään tietyllä yhdellä tavalla, jolla löytäisi kaikki sanattomat lauluesitykset. Asiasanalla vokaliisit voi löytää jotain, mutta sitä ei ole käytetty järjestelmällisesti jokaisen laulun kohdalla. Vokaliisi tarkoittaa sanatonta laulamista ja sanatonta laulua sävellyksenä. Toinen asiasana, jolla voi löytää sanattomia lauluesityksiä, on scatlaulu. Se on jazzissa käytetty laulutekniikka. Tätäkään asiasanaa ei ole käytetty järjestelmällisesti jokaisen laulun kohdalla. Piki-verkkokirjastossa (pikikirjasto.fi) on käytössä kielivaihtoehto "ei kielellistä sisältöä", mutta sekään ei auta tässä tapauksessa, koska tätä vaihtoehtoa ei ole käytetty sanattomia lauluesityksiä luetteloitaessa.
Jos haluat selvittää, mitä aamuhartaudessa soitettiin, voit kysyä asiaa suoraan Yleisradiosta (http://www.yleradio1.fi/palaute.shtml). On tietysti silkkaa arvailua ehdottaa tässä jotain, mutta esim. lauluyhtye Swingle Singers on kuuluisa sanattomista lauluesityksistään (esim. cd Jazz Sebastien Bach). Kannattaa tulla kirjastoon (esim. Tampereen kaupunginkirjaston musiikkiosastolle) kuuntelemaan ja jatkamaan etsintöjä!