Montako tornia Turun linnassa on?

Kysytty

Montako tornia Turun linnassa on? Joskus VR:n mainoksessa kivimiehet kinastelivat tästä. Toinen sanoi, että niitä on neljä ja toinen, että viisi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun linnassa on tänään kuusi osaa joita voisi kutsua torneiksi. Linna on monta kertaa ollut rakennuksen ja huoltotöitten alla. Alun perin linna koostui yhdestä ympyrämuurista ja kahdesta tornista. Tätä kutsutaan tänään vanhaksi linnaksi.

Linnan niin sanotussa uudessa osassa on tänään neljä paikkaa, joita voisi vielä kutsua torneiksi vaikka ne aiemmin ovat olleet korkeampia kuin tänään. Näistä kolme näkyy rivissä linnan itäpuolella, joista pohjoispäässä oleva on pyöreä torni, muurin keskellä on neliskanttinen ja eteläpuolella oleva näyttää tänään enemmän osalta kattoa. Kuudennes torni löytyy linnan pohjoispuolelta muurin keskiosasta, eikä ole myöskään tänään paljon korkeampi kuin muurin katto.

Turun Museokeskus on tehnyt videon Turun linnan rakennusvaiheista, jossa näkyy suurin piirtein milloin eri tornit ovat tulleet ja joissakin kohdin myös menneet. (Turun linna pähkinänkuoressa | Turku.fi)

On myös olemassa Kimmo Ojaniemen tekemä esitelmä, jossa on piirros vuodesta 1951, jossa kerrotaan linnan historiasta ja tornit ovat merkitty aakkosilla (A-E, sekä T) (KÄYNTI TURUN LINNASSA (ojaniemi.com))