Otsikko
Montako psykoterapeuttia Suomessa on ja montako heistä on perheterapeuttia. Mitä suuntauksia muut psykoterapeutit edustavat. Montako perheterapeuttia Suomessa…

Kysytty

Montako psykoterapeuttia Suomessa on ja montako heistä on perheterapeuttia. Mitä suuntauksia muut psykoterapeutit edustavat.
Montako perheterapeuttia Suomessa työskentelee julkisessa terveydenhuollossa? Montako perheterapeutin virkaa on Suomessa?

Aika monta kysymystä :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Psykoterapeuteista on julkaistu tuore tutkimus Psykoterapeutit Suomessa : psykoterapiapalvelut ja niiden järjestäminen, 2011 https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/26519/Selosteita74.pdf… . Sen mukaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekisterissä Terhikissä oli keväällä 2009 psykoterapeutin ammattinimikkeen käyttöoikeus 4 909 henkilöllä. Kyselyyn vastasi 65 %. Tutkimus perustuu aktiivisesti psykoterapiapalveluja tuottavien vastauksiin (n = 2 366). Siitä löytyy vastauksia esittämiisi kysymyksiin.