Montako osaa ja minkä nimiset osat ovat, on kirjasarjassa Suomen rintamamiehet 1939-45. Kustantaja Etelä-Suomen Kustannus Oy

Kysytty

Montako osaa ja minkä nimiset osat ovat, on kirjasarjassa Suomen rintamamiehet 1939-45. Kustantaja Etelä-Suomen Kustannus Oy

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen, joka liittyy tähän kirjasarjaan on vastattu vuonna 2010 Helsingin kaupunginkirjaston kysy.fi -palstalla seuraavasti:

"Sarjan nimi on ”Suomen rintamamiehet 1939-45”. Osoitteesta https://fennica.linneanet.fi löytyvän Fennica-tietokannan mukaan tuota Etelä-Suomen kustannuksen julkaisemaa sarjaa on ilmestynyt vuosina 1972–80 yhteensä 21 osaa, joista viimeinen on täydennysosa. Vuosina 1983–91 sellaiset kustantajat kuin Eita, Teospiste ja Kirjaveteraanit julkaisivat sarjaan vielä kymmenen täydennysosaa. (Osien divisioonat löytyvät myös Fennicasta..)

Luulisin, että varmaan täydennysosissa on hyödynnetty samaa aineistoa kuin Etelä-Suomen kustannuksen julkaisemissa osissa, vaikka tarkempaa tietoa en aiheesta löytänytkään. Muutenkaan noista kolmesta myöhemmästä kustantajasta ei löytynyt lisätietoja. Jos haluat oikein kovasti päästä aineiston jäljille, kannattaa ehkä selvittää, voisiko sarjan toimittaneeseen Olavi Antilaan saada yhteyden ja tietäisikö hän aineiston vaiheista. Internetistä ei löytynyt ainakaan pikaisella haulla hänen yhteystietojaan, mutta ehkäpä numerotiedustelu tai osoitteesta http://www.eniro.fi löytyvä Eniron palvelu voisi olla avuksi... "

8 ääntä

Kommentit

Olen kiinostunt sotahistoriasta itsellä on kirja 1939-1945 Suomenn Rintamamiehet

Minulla on hakusessa Talvisodan JR 32 (= Jr 5 vuonna 1940) ja Jatkosodan JR 5; onko tietoa missä sarjan osassa ko joukko-osasto löytyy?

Rintamiessarjassa joukko-osastot ovat Jatkosodan aikaisia kokoonpanoja, eli Jatkosodan Jr. 5 löytyy 4. Div. kirjasta, joka on sarjan 12., painettu 1976.