Monet tahot mainostavat sekä puhelimeen että kodin nettiliittymään vpn-palvelua ja jopa jotkut tunnetut tietoturva-asiantuntijat näyttävät suosittelevan sitä. …

Kysytty

Monet tahot mainostavat sekä puhelimeen että kodin nettiliittymään vpn-palvelua ja jopa jotkut tunnetut tietoturva-asiantuntijat näyttävät suosittelevan sitä.

Onko siitä kuitenkaan oikeasti yksityishenkilölle mitään hyötyä?

Millaiset vaarat minua uhkaavat, kun käytän nettiä ilman vpn:ää, niin kuin olen jo parisenkymmentä vuotta täysin ongelmitta käyttänyt?

Vastaus

Vastattu

Lyhenne VPN tulee sanoista Virtual Private Network. Se salaa dataliikenteen ja hämärtää laitteesi fyysisen sijainnin. Siitä on hyötyä esimerkiksi nettiselauksen suojaamisessa avoimissa wifi-verkoissa, oman sijainnin salaamisessa ja maaestojen kierrossa. VPN voi parantaa tavallisen käyttäjän internetin käyttökokemusta, suojata hakkereilta ja estää seuraamasta omaa verkkokäyttäytymistä.

Lisätietoja VPN:stä löydät esimerkiksi alla olevilta sivustoilta ja voit itse punnita VPN-yhteyden käytön hyötyjä.

YLE Digitreenit: Mikä ihmeen vpn? https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/09/06/digitreenit-mika-ihmeen-vpn-se…

VPN-yhteys.fi: https://www.vpnyhteys.fi/