Otsikko
Monesti kuulee käytettävän sanaa jenkki Yhdysvaltojen kansalaisesta. Olen lähdössä matkalle Yhdysvaltoihin mm. Alabamaan, Georgiaan ja Teksasiin. Onko…

Kysytty

Monesti kuulee käytettävän sanaa jenkki Yhdysvaltojen kansalaisesta. Olen lähdössä matkalle Yhdysvaltoihin mm. Alabamaan, Georgiaan ja Teksasiin. Onko kuitenkaan asiallista sanoa jossain etelävaltiossa kuten Alabamassa asuvaa henkilöä jenkiksi ottaen huomioon Yhdysvaltojen sisällissodan 1800-luvun puolivälissä? Tuolloin sotivat pohjoisvaltiot eli jenkit ja etelävaltiot toisiaan vastaan. Olen kuullut, että hävinneelle puolelle eli etelävaltioille asia on vieläkin arka. Toisin sanoen, tuleeko turpaan, jos vahingossa sanon alabamalaista jenkiksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanaa "Yankee" käytetään sanakirjan mukaan usein halventavassa merkityksessä syntyperäisestä Yhdysvaltain kansalaisesta. Sillä voidaan myös tarkoittaa Yhdysvaltain koillisosien, erit. Uuden- Englannin asukasta. Näin ollen kyseisen sanan käyttö mainitsemassanne yhteydessä ei tunnu kovin sopivalta.

Lähde: Collins Dictionary of the English language

1 ääntä

Kommentit

Katso myös https://www.etymonline.com/word/yankee. Sanan käyttö koilliosissa oli alunperinkin halventavaa, ja juuri siksi englantilaiset poimivat sen käyttöön (tarkoittamaan kaikkia amerikkalaisia).

Tuossa vastauksessa kommentoidaan suomessa, suomalaisten kesken, suomeksi käytävää keskustelua, varmaankin ymmärtämättä kysymystä ihan koko kontekstissaan. Tässä uudessa kysymyksessä ja vastauksessa on hyvin selvästi kyse englanninkielisestä keskustelusta, ja vastaus on siksi täysin erilainen.