Moikka! Olisin sellasta kysynyt, että miten noi varaukset toimii käytännössä? Jos teen netissä omalla käyttäjälläni varauksen esimerkiksi useammasta kirjasta,…

Kysytty

Moikka! Olisin sellasta kysynyt, että miten noi varaukset toimii käytännössä? Jos teen netissä omalla käyttäjälläni varauksen esimerkiksi useammasta kirjasta, niin tuleeko mulle jokin ilmoitus siitä, että kirja on noudettavissa, vai mistä tiedän, että se on noudettavissa? Ja kun tulen noutamaan kirjaa, sanonko vaan jollain kassalla, että mulla on varaus? Sitten, kuinka paljon aikaa on hakea kirja siitä hetkestä, kun se saapuu kirjastolle? ja jos mulla on useampi kirja, niin täytyykö mun hakea ne sillein tiputellen, vai pystynkö odottamaan, että molemmat ovat saapuneet ja hakea ne samalla kerralla?

Vastaus

Vastattu

Saat kirjastosta noutoilmoituksen, kun varaamasi teos on noudettavissa. Noutoilmoitus lähetetään valintasi mukaan joko sähköpostina tai tekstiviestinä. Näet ilmoitustavan ja voit muuttaa sitä verkkokirjaston Omat tiedot -sivulla. Avaa lomake "Muuta viestiasetuksia" ja tee haluamasi muutokset.

Varauksen viimeinen noutopäivä on kerrottu ilmoituksessa, noutoaikaa on yleensä yksi viikko. Voit noutaa varaukset yksitellen tai hakea ne yhtä aikaa, mikäli noutoaikaa on kaikissa noudettavissa varauksissa vielä jäljellä.

Jokaisesta varauksesta tulee erillinen viesti. Viestin yhteydessä on varauksen noutonumero, jonka perusteella varaus noudetaan omatoimisesti kirjaston varaushyllystä. Kun noudat varauksesi, muistathan vielä lainata sen.

Varaaminen on ilmaista, mutta mikäli et nouda varaustasi viimeiseen noutopäivään mennessä, peritään noutamattomasta varauksesta 2 euron maksu.

Lisää tietoa varaamisesta löydät täältä: Asiakkaan opas | Keski-Finna
Linkki verkkokirjastoon: Keski-Finnan aloitussivu | Keski-Finna