Moikka! Olen kuumeisesti yrittänyt selvittää kahta muistoa lapsuudesta. Ensimmäinen on 1990-2000-lukujen taitteessa telkkarista tullut lapsille suunnattu tiede…

Kysytty

Moikka! Olen kuumeisesti yrittänyt selvittää kahta muistoa lapsuudesta.

Ensimmäinen on 1990-2000-lukujen taitteessa telkkarista tullut lapsille suunnattu tiede/luontosarja. Sarjassa oli muistaakseni ns ”valkoinen halli”, josta siirryttiin aina oikeaan ruutuun ja sitä myöten oikeaan videoklippiin. Sarja oli todella mielenkiintoinen, itselleni on jäänyt mieleen esimerkiksi dinosauruksista kertynyt jakso. Myös alkumusiikki oli todella mukaansatempaava ja osaisin edelleen hyräillä sen.

Toinen muisto liittyy erääseen PC-peliin, joka meillä oli jo 90-luvulla. Pelissä seikkailtiin autolla, jonka nimi saattoi olla koko pelin nimi. Autoa sai käydä pajalla esimerkiksi maalaamassa. Pääasia oli kuitenkin seikkailla autolla eri kyliin ja suorittaa erilaisia tehtäviä. Muistan esimerkiksi tehtävän, johon liittyi hanhi ja tehtävän, jossa piti seikkailla linnassa.

Vastaus

Vastattu

Nämä saattavat olla kyseessä:

Ranskalainen TV-sarja "Tiedettä, ei taikuutta" (C'est pas sorcier). Ohjelmassa ollaan välillä laboratoriossa, ja siellä olevien TV-monitorien kautta siirrytään tutustumaan eri aiheisiin. Ohjelmassa esiintyi kolmihenkinen tekijäryhmä. Löydät sarjasta jaksoja helposti Youtubesta sen ranskalaisella nimellä.

PC-peli on ehkä nimeltään "Putt-Putt". Sarjan kuvaus Wikipediassa vastaa aika hyvin kertomaasi. Esimerkin siitäkin löydät Youtubesta.

4 ääntä

Kommentit

Hei, palaan vielä aiheeseen: tiedeohjelma saattoi olla myös lyhyt lasten tietosarja, jota on esitetty nimillä "Tietokerho Merkurius" ja "Ihme juttu". Siitä löytyy myös jaksoja Youtubesta. Joka jakson alussa oltiin pyöreässsä, tietokoneella luodussa "hallissa", josta vähitellen siirryttiin kuvaruudun kautta ohjelman aiheeseen.

Hei! Tämä vastaus tulee nyt myöhään, mutta on varmuudelle mielestäni tuo Tieto kerho merkuriuksen tiedeohjelma ( löytyy myös englanniksi tämä sarja nimellä Eyewitness). Muistan myös itse tuon kyseisen sarjan ja se oli kyllä aivan suosikkejani. :) Netistä saa ostettua myös jotain dvd versioita kyseisestä sarjasta ja löytyy myös youtubesta sekä suomenkielisellä nimellä suomeksi, että englanninkielisellä nimellä englanniksi. :)