Mjhin käytettiin sotaupseerin juhlapuvun komentohihnassa olevaa "kameralaukkua" Esim. elokuvassa Katariina ja Munkkiniemen kreivi

Kysytty

Mjhin käytettiin sotaupseerin juhlapuvun komentohihnassa olevaa "kameralaukkua" Esim. elokuvassa Katariina ja Munkkiniemen kreivi

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Meillä ei ollut valitettavasti juuri nyt mahdollisuutta tutkia filmiä, mutta kyseinen elokuvahan sijoittuu n. 1860-luvulle, jolloin kyseessä lienee keisarillisen Venäjän asevoimien juhlapuku.

Kyseessä saattaisi olla esimerkiksi patruunalaukku, joka oli varsin koristeellinen ja saattaa tuoda myös mielikuvan "kameralaukusta". Upseerin asustukseen oli mahdollista liittää myös monenlaisia muitakin laukkuja ja koteloita, esim. asekotelo tai "leipälaukku".

Kannattaa kuitenkin muistaa, että ko. elokuva filmattiin jatkosodan aikana, jolloin puvustamisen ja varustamisen mahdollisuudet saattoivat olla normaalia niukemmat. Elokuvissa ei ole ollut myöskään aina mahdollisuuksia eikä tarvettakaan pysyä täysin sataprosenttisessa historiallisessa totuudessa, jolloin poikkeamia todellisuuden kanssa on saattanut tulla.