Mitkä tahot järjestävät kehitysvammaisille päivätoimintaa Suomessa?

Kysytty

Mitkä tahot järjestävät kehitysvammaisille päivätoimintaa Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Työ- ja päivätoimintaa kehitysvammaisille järjestää nykyisin ennen kaikkea kunnat, mutta myös erityishuollon kuntayhtymät ja yksityiset palveluntuottajat.

Kehitysvammaliitto toteutti syksyllä 2002 lomakekyselynä kartoituksen, jossa kerättiin tietoa kehitysvammahuollon työ- ja toimintakeskuksista sekä erityisesti avotyön ja tuetun työllistymisen tilanteesta. Tuolloin keskusten lukumääräksi arvioitiin 350 ja niissä työskentelevien kehitysvammaisten asiakkaiden kokonaismääräksi hieman yli 11000. Vastanneita yksiköitä, joissa oli kehitysvammaisia, oli yhteensä 214 (palautusprosentti 62,1 %). Vastanneista ylläpitäjäorganisaatio oli kunta 138:ssa, kuntayhtymä 61:ssä ja muu (seurakunta, järjestö tai yhdistys, säätiö, yksityinen yritys) 15:ssä. Asiakkaita näissä oli yhteensä 7438, joista 1309 oli muita kuin kehitysvammaisia, useimmiten mielenterveyskuntoutujia. Lomakkeen palauttaneet yksiköt (suluissa yksiköiden kokonaislukumäärä) sijoittuivat lääneittäin seuraavasti: Etelä-Suomi 60 (95), Länsi-Suomi 86 (133), Itä-Suomi 42 (76), Oulun lääni 29 (50) ja Lapin lääni 19 (26).

Lähde: Marika Hyvärinen, Hannu Vesala ja Maarit Seppälä (2002). Työ- ja toimintakeskukset tänään (Valtakunnallisen tutkimus- ja kokeiluyksikön monisteita 35). Kehitysvammaliitto.

Muuta, mm. aiheeseen liittyvää kirjallisuutta:

Sosiaali- ja terveydenhuollon tilastollinen vuosikirja 2006. Stakes, 2006 (mm. kehitysvammaisten työ- ja toimintakeskusten asiakkaat maakunnittain)

Stakes ylläpitää Hilmo-tietokannassaan Topi-toimipaikkarekisteriä http://www.stakes.fi/FI/tilastot/toimipaikat/index.htm

Pasi Ylipaavalniemi (2005). Erityistyöllistämisen yksiköt : heikossa työmarkkina-asemassa oleville henkilöille. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2005:27.

Pasi Ylipaavalniemi (2001). Vammaisten ja vajaakuntoisten työllistämisen kokonaiskartoitus. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2001:6.