Mitkä ovat Tuija Lehtisen pääteokset? Mikä on tuotannon keskeinen teema ja yhteys aikaansa? Kertoisitko myös mikä merkitys Tuija Lehtisellä on Suomalaiseen…

Kysytty

Hei! Mitkä ovat Tuija Lehtisen pääteokset? Mikä on tuotannon keskeinen teema ja yhteys aikaansa? Kertoisitko myös mikä merkitys Tuija Lehtisellä on Suomalaiseen kulttuuriin ja kirjallisuuteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuija Lehtisellä on hyvin laaja tuotanto eikä siitä ole helppoa poimia mitään ns. pääteoksia. Keskeisten teemojen löytäminenkin lienee tarkoitus olla esitelmän tekijän oma tehtävä, mutta lyhyesti sanottuna Lehtinen kirjoittaa realistisesti nuorten elämästä ja ihmissuhteista. Teokset sijoittuvat yleensä nykyhetkeen ja niinpä ne peilaavat nuorten elämää tämän päivän Suomessa.

Tuija Lehtisen merkitys yhtenä maamme tuotteliaimmista nuortenkirjailijoista on huomattava; aikuisten kirjailijana hän edustaa kevyehköä, naisille suunnattua viihdekirjallisuutta.

www.nuorisokirjailijat.fi -sivustolla Lehtinen kertoo tuotannostaan. Lähdekirjallisuutena voi käyttää mm. seuraavia:
- Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita 3 (BTJ 2001).
- Heitä luetaan! Suomalaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita (Kustannus-Mäkelä 1990).
- Nuori kirjan peilissä. Nuortenromaani 2000-luvun taitteessa (Nuorisotutkimusverkosto 2003).
- Luovaa iloa. Nuorisokirjallisuuden vuosikymmeniä (Suomen nuorisokirjailijat 1996).
- Palkitut kotimaiset lasten- ja nuortenkirjat 1990-2002 (BTJ 2003).