Mitkä ovat suomessa ilmestyvät puolitieteelliset ja tieteelliset vanhusten ja iäkkäiden hoitoon liittyvät lehdet

Kysytty

mitkä ovat suomessa ilmestyvät puolitieteelliset ja tieteelliset vanhusten ja iäkkäiden hoitoon liittyvät lehdet

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla vanhusten hoitoon ja/tai geriatriaan erikoistuneita suomalaisia aikakausjulkaisuja. Suluissa on mainittu lehden julkaisija. Luettelo on koottu Suomen kansallisbibliografia Fennican ja kirjastojen yhteistietokanta Melindan kautta:

https://fennica.linneanet.fi/vwebv/searchBasic?sk=fi_FI

http://linda.linneanet.fi/F/?func=find-b-0&con_lng=fin&local_base=fin01…

Lehdistä Gerontologia lienee ainoa varsinaisesti tieteellinen lehti. Raja puolitieteellisen tai vain aiheesta muuten kirjoittavan lehden välillä ei liene aivan selkeä, joten lista tuskin on täydellinen. Lisäksi julkaistaan paljon mm. hoiva- ja hoitokotien ja säätiöiden vanhustyöhön liittyviä lehtiä.

- Gerontologia (Kasvun ja vanhenemisen tutkijat ry)
- Vanhustyö (Vanhustyön keskusliitto) e
- Senioriterveys (Karprint Oy)
- Vanhustenhuollon uudet tuulet (Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto)e
- Lähellä (Omaishoitajat ja läheiset)
- ProudAge : asiaa vanhuudesta, vanhustyöstä ja asennemuutoksesta (Valmennus Innospectrum)
- LinkMemo : muistisairaiden ihmisten hoidon ammattilehti (Suomen muistiasiantuntijat ry)
- Dementiauutiset (Suomen dementiahoitoyhdistys)
- Geronstory (Vanhustyön keskusliiton tiedotuslehti)
- Hoiva Teso+ (julkaisija Suomen vanhusten ja vammaisten terveyspalvelujen ja sosiaalisten olojen kehittämis- ja tuki Teso ry)